De mooie natuur daagt mij uit om te fotograferen, de wens om goed te leren fotograferen daagt me uit om er steeds vaker
op uit te gaan om te oefenen.
Een heerlijke wisselwerking dus, waaraan ik veel plezier beleef.
Op deze site doe ik verslag van mijn pogingen om wat ik zie zo mooi mogelijk vast te leggen.
Bedankt voor je bezoekje, en mocht je een reactie achter willen laten, dan stel ik dat erg op prijs.

Klik op een foto voor een presentatie in groter formaat en hogere kwaliteit!


maandag 21 maart 2016

Nog meer teentjes


Een tijdje terug plaatste ik al minstens 162 teentjes  in een blogje,  maar ik wilde er best nog wel meer, die Drieteenstrandlopertjes zijn zó leuk!

Gonnie had er ook wel zin in, en zo gingen wij eind februari,  na een nogal mislukt creatief avontuur in de duinen,  aan het einde van de middag gewapend met koekenpan en rijstzak het strand op.

Het was opkomend tij, en dat was gunstig, want de Drieteenstrandlopertjes waren nu genoodzaakt om steeds verder naar voren te komen.

En ja,  wij moesten natuurlijk steeds verder terug schuiven om uit de gevarenzone van de golven te blijven ;-)








De vorige keer kwam ik thuis met foto's die allemaal erg op elkaar lijken.
Graag wil ik het nu anders doen, maar de eerste beelden zijn nog niet echt vernieuwend.







Maar ach,  wat maakt het uit, zo'n drieteentje is nou eenmaal veel te leuk 
om níet te fotograferen als hij zo vlak voor je staat.







En met zijn tweetjes is het toch weer anders ;-)







Laat in de middag zakt de zon steeds lager en krijgen we mooi licht.







Door het lage tegenlicht ontstaat er een speelse bokeh in de achtergrond.







De letterlijke keerzijde betekent wel dat het 3-teentje wat donker is en
ook het lichtje in het oogje moet ik nu missen.







Maar daar staat tegenover dat het nu wel hele andere plaatjes worden
dan de vorige keer,  lekker spetterend en sprankelend!







Ja,  hier ben ik wel blij mee ;-)







De tijd vliegt voorbij,  voor we het weten is het gouden uurtje veranderd in het blauwe uurtje.
Ook niets mis mee, maar dan gaat het licht 'uit'  en is het feestje afgelopen.



Slotwoordje:
Op Facebook kreeg ik wat verbaasde reacties over de koekenpan,  niet iedereen kent dit handige hulpmiddel:  
Je legt de rijstzak er in en daar bovenop de camera.  Op deze manier blijft alles redelijk gevrijwaard van zand en water  en bovendien schuif je de koekenpan tijdens het tijgeren heel gemakkelijk voor je uit.   En natuurlijk een fijn laag standpunt.
Echt een aanrader!

18 opmerkingen:

  1. Eigenlijk is tegen hoogwater het beste tijdstip is mijn ervaring: dan kan je zelf mooi in het droge zand liggen en hoef je ook niet meer zo gauw te vluchten. En als je eenmaal rustig ligt komen ze vanzelf wel dichterbij... het hoogtij moet dan wél op een gunstig moment van de dag vallen. Bij mij niet het geval helaas en ik heb dan ook niet zulke fraaie plaatjes als jij hier laat zien. Die fraaie bokeh belletjes van het water op de achtergrond had ik ook graag gehad. Vooral #7 en #8 vind ik erg fraai, maar ook de wat 'gewonere' #4 "met zijn tweetjes" is ook een heel mooie plaat. Eigenlijk zijn ze allemaal wel mooi. #3 is een snoepie: hij staat er net op te kijken alsof ie zijn laatste oortje versnoept heeft...
    Groet, Dick

    PS: de truc met de koekenpan kende ik wel, maar dat is me echt te zwaar om ook nog eens mee te slepen. Ik doe gewoon een plastic tas om mijn rijstzak, werkt ook prima :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik vind de foto's gedurende de serie steeds mooier worden. Je ziet het licht veranderen en de achtergrond doet steeds meer mee. Dan worden het echte Loes-foto's.

    Ik ga in april voor het eerst een ochtendje naar het strand fotograferen. Ik hou je tip van de koekenpan in gedachten.

    Gr. René

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat was het licht mooi! In eerste instantie leek het niet te lukken en vlogen ze steeds weg. Maar toen het licht veranderde, hadden we geluk. Foto 5 is leuk en bij nummer 8 en 9 is het feest! Ook het koude, blauwe licht doet het goed.
    dat was genieten en het heeft je een mooi blog opgeleverd.
    Groeten, Gonnie

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hallo Loes
    Je laat maar weer eens mooi zien wat een grappig vogeltje dit is.
    Groeten Bets

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hoi Loes,
    ik kan me voorstellen dat je hier geen genoeg van kan krijgen. Zulke leuke vogeltjes. En een prachtige serie. Foto 5 vind ik extra mooi - prachtige zachte achtergrond. In de foto's daarna doen de vrolijke lichtbolletjes en -spetters goed werk in het gouden avondlicht. Zeker weer "andere" foto's.
    Hartelijke groet, Corrie

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hoi Loes, Ik vind het adembenemend mooi!!!!!
    Prachtig met die sprankelingen en het bokeh. Superb!
    groetjes,
    Maria

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hoi Loes,
    Je blijft toch steeds weer zoeken naar iets nieuws, vooral als je hetzelfde type vogel opnieuw wilt fotograferen. Een laagstandpunt, zon tegen, zonsondergang, allemaal ingrediënten voor andersoortige beelden. Experiment gelukt.
    Groetjes, Kees

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hoi Loes, je serie is prachtig! Fijn dat het licht steeds mooier werd en jij het geduld opbrengt om daar op te wachten en dan ook steeds mooiere foto's maakt. De belletjes/bubbeltjesfoto's zijn erg mooi en het onderwerp is zoals je zelf ook zegt altijd de moeite waard om vast te leggen.

    Groetjes,
    Marianne

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hoi Loes,
    Heerlijk als je zo steeds weer terug kan gaan om eens wat anders te proberen.
    De eerste paar foto's zijn -zoals altijd- weer fraai (mooi scherp, lekkere zand- en blauwe kleuren), maar inderdaad wat 'gewoon'.

    Maar vanaf foto 7 worden ze wel speciaal, door die mooie achtergronden. Vooral foto 8 vind ik erg goed gelukt.
    De donkere vogeltjes (wat ik zelf niet zo'n probleem vind) kan je wellicht in Lightroom nog wat ophelderen door de schaduwen wat omhoog te schroeven?
    Ook de laatste foto is met dat grijs-blauwe en de mooie voor- en achtergrond mooi geworden.
    Groetjes, Wouter

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Hai Loes,

    Als je deze serie bekijkt en ook andere foto's van drieteentjes (en dan niet alleen bij jou), dan pas zie wat een geluk je had bij die mooie foto welke op de birdpixkalender stond. Twee vogeltjes in het zelfde scherptegebied en dan ook nog ongeveer dezelfde houding. In deze serie komt nummer 5 voor mij het meest in die richting. Een prachtige foto. Foto 9 vind ik de fraaiste uit de tegenlicht opnames. Ik denk wel dat je de vogeltjes bij de tegenlichtopnames ietsje kan oplichten.

    Groetjes,
    René

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Hoi Loes,

    Drieteentjes zijn inderdaad erg leuk om te fotograferen, als ik ze tref op het strand kan ik er ook geen genoeg van krijgen. Je hebt ze prachtig geplaat hier, met hele mooie achtergronden, fijn bokeh met dat opspattende water. Ik vind nr 5 met het scheermes, nr.8 en vooral nr.9 waar je zelf ook heel blij mee bent erg mooi. De techniek met de koekenpan is bij vogelaars over het algemeen wel bekend, maar ik kan me voorstellen dat veel mensen in eerste instantie denken wat is die koekenbakker nou aan het doen. Raar volkje toch die natuurfotografen, haha.

    Groetjes,
    Ad

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Het enthousiasme spat van je foto's af! Mooi licht ook. Idd zijn de laatste foto's het mooist. Voor mij is de allerlaatste foto ook het hoogtepunt. Gr Jody

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Blijven puzzelen tot dat het anders wordt, en dat heb je heel mooi weten op te zoeken, de ondergaande zon doet goed zijn werk in het zee water. De foto's zijn schitterend geworden.

    Groetjes Von

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Hi Loes,
    Deze blog had ik nog niet gezien, prachtige 3-teentjes weer, vooral die met het tegenlicht, omdat ze weer zo anders zijn, mooie warme tinten en veel lichtjes in de achtergrond.
    groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen
  15. O, ik kan me voorstellen Loes dat je geen genoeg kan krijgen van deze leuke vogeltjes. Fotograferen is schilderen met licht en dat het licht veel invloed heeft laat je in deze serie weer overduidelijk zien. Prachtige opnamen allemaal, waarbij ik foto 5 extra mooi vind en ook erg leuk de foto's met de bubbles, waarbij foto 8 en 9 me extra aanspreken. Ik moet altijd even lachen als je over de koekenpan begint, maar het is natuurlijk een super hulpmiddel, goed dat je het even weer noemt.
    Natuurkieker Coby

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Stuk voor stuk weer geweldig mooi, Loes. Jammer dat je geen foto hebt van jullie met de koekenpan ... hihi ... ik zie het voor me. Ik zie dat iedereen voor foto 9 gaat, maar ik vind 8 toch ook erg mooi. En de laatste zou zo aan de Noordpool gemaakt kunnen zijn. Mooi dat je "tegenlicht vogels" nu veel lichter zijn dan de vorige keer. Zoiets is moeilijk te belichten, vind ik. Knap gedaan. Doe het je nog niet na. Fijn weekend. Groetjes, Joke

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Heb wel eens vaker de tip van de pannenkoek van je gelezen...
    nu woon ik ver van het strand en zal ik het niet vaak gebruiken, maar kan me er toch wel iets bij voorstellen..
    Mooie serie Loes en idd de foto's in het late licht vind ik toch het mooist, prachtig met de bokeh rondjes...
    Heel mooie blog!!

    gr. Nieske

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Wat loop ik weer achter. Ik heb al je foto's wel bekeken, maar ook hier had ik niet gereageerd.
    Het zijn zulke koddige vogeltjes en je hebt heel mooi licht weten te vangen. Foto 9 is mijn favoriet, licht en zacht en hoe het licht op zijn buik valt - erg mooi!
    Groet, Anita

    BeantwoordenVerwijderen