De mooie natuur daagt mij uit om te fotograferen, de wens om goed te leren fotograferen daagt me uit om er steeds vaker
op uit te gaan om te oefenen.
Een heerlijke wisselwerking dus, waaraan ik veel plezier beleef.
Op deze site doe ik verslag van mijn pogingen om wat ik zie zo mooi mogelijk vast te leggen.
Bedankt voor je bezoekje, en mocht je een reactie achter willen laten, dan stel ik dat erg op prijs.

Klik op een foto voor een presentatie in groter formaat en hogere kwaliteit!


maandag 6 oktober 2014

't Is weer voorbij....

't Is weer voorbij die mooie zomer
Die zomer die begon zo wat in mei 
Ah, je dacht dat er geen einde aan kon komen
Maar voor je 't weet is heel die zomer
Al weer lang voorbij
♪♪♪

Nanana na nana
nanana nana na nana




Met dit refrein van het overbekende lied van Gerard Cox
blik ik vandaag terug op die mooie lange zomer
en toon ik nog wat foto's die in die zomermaanden maar nooit
 in mijn blog aan de beurt kwamen.

En hoe kan ik dan beter beginnen dan met
Zonnige Zonnedauw.






'Die zomer die begon zo wat in mei'

Nou, dat zong Gerard, maar de zomer 2014 begon al veel eerder.
Op zondag 9 maart gaf de thermometer al een zomerse 20 graden aan
en ging ik met Von kijken of de Zandbijtjes al vlogen.
En dat deden ze!
Hier de Grijze Zandbijtjes.






Dit is een andere soort, waarvan ik echter de naam schuldig moet blijven.








Toen we lang genoeg tussen de bijtjes hadden gelegen maakten we nog een 
wandeling over de  mooie Buitenplaats Boekesteijn
en amuseerden we ons even lekker met de in bloei staande Prachtframboos.







Later zijn we nog eens terug geweest om de mooie oranje vruchten
te fotograferen, maar helaas,
zo als alles dit jaar, waren ook deze vruchtjes er al heel vroeg in het seizoen,
en waren wij dus te laat.







Juffertjes en Libellen heb ik de afgelopen zomer nauwelijks gefotografeerd,
en waarom niet?  Geen idee, volgend jaar dan maar weer.
Dit Juffertje zat op mijn harde schijf echter nog te wachten op een plekje in mijn blog.







Met de zomer in mijn bol moest ik natuurlijk ook weer een beetje experimenteren ;-)








Traditiegetrouw ging ik met Ghita naar de hei om de reeën in het 
veldje met wilde radijs te  fotograferen.







Ook op deze 13e juni liet de zomer zich van haar beste kant zien.
Dat betekende echter wel fel licht,  zelfs in de vroege avond.







Het veld met wilde radijs was trouwens niet wat het andere jaren was.
Dit keer werd het in twee gedeelten ingezaaid, 
en de ene kant was al te hoog, de andere kant nog veel te laag.
De foto's werden dan ook niet zoals ik me die gewenst had,
maar vooruit,  toch nog maar in het zomerblog 2014.


Het gaat best nog wel een lange zomerserie worden, 
het was tenslotte een lange zomer ;-)
Midden in die zomer ging ik een weekje naar Brabant.
Daar heb ik, behalve de Heideblauwtjes, niet zo heel veel gefotografeerd
omdat ik vooral wilde wandelen en fietsen.
Maar vaak ging de camera wel mee.
Dus nog wat 'Vakantiekiekjes'.






Eerst wat macro's.

Hoornaar met prooi.
Voor het écht mooie had de prooi scherper moeten zijn,
maar ik vond het toch wel een mooie momentopname.







Ja, ook deze foto maakte ik met de macrolens.
Ik denk dat deze jonge Zanglijster niet helemaal in orde was.
Hij/zij bleef stokstijf zitten en ik kon dan ook met de macrolens heel dichtbij komen.
Na gedane zaken heb ik het diertje maar gauw met rust gelaten.







Gonnie kwam gezellig op bezoek en we gingen samen op weg naar de  Heideblauwtjes.
Onderweg  viel mijn oog op iets wits,  ik dacht een bloemetje, tot ik mijn bril opzette.
Het bleek een mooi Donsvlindertje te zijn.







Langs de Beerze ontdekte Gonnie Weidebeekjuffers.
Alleen deze ene bleef lang genoeg zitten om te vereeuwigen.







Genoten heb ik van de prachtige vennen in het Brabantse Land.
De wolkenluchten deden ook lekker mee.
Daarvoor stapte ik toch wel even van de fiets.







De Kampina, prachtgebied.
Ik logeerde er dichtbij,  maar heb er voor mijn gevoel niet genoeg van gezien.







Nog maar een keertje terug dan.....

Nu eerst weer even zomeren in Loosdrecht,
heerlijke boottochtjes op hoogzomerse dagen.

Op één van die tochtjes ontdekte ik een eilandje met heel veel vogels.
Vooral meeuwen, maar ook visdiefjes, waaronder jonge,  die nog gevoerd werden.
Ze zaten zó leuk op de vele paaltjes die om het eilandje heen staan.






In de vroege ochtend van 18 juli stapte ik al voor zonsopkomst in mijn bootje.
Meestal is het water dan nog spiegelglad,  
dus de camera ging  mee om te proberen die visdiefjes te fotograferen.
Tja,  het water was alles behalve spiegelglad,  het bootje deinde dan ook veel te veel
om met de telelens vogels te fotograferen, maar wat was het heerlijk....







Statief, filters, lange sluitertijden....
dat kun je vanuit je deinende bootje allemaal vergeten.
Volgend jaar zomer dit vroege avontuur toch nog maar eens over doen
en dan mét al die attributen aanleggen op één van de eilandjes....



En de zomer wist maar niet van ophouden.
Afgelopen week kon ik op  vrijdag nog de plassen op,
en zaterdag zat ik op het strand!
En dat begin oktober!!





Gisteren begon het dan toch echt een beetje herfst te worden,
maar Von en ik vonden nog volop bloeiende Parnassia.






Dit keer niet in een natte duinvallei,
maar gewoon bij ons in de regio.
Wat een verrassing!
Een waardig afscheid van een uitzonderlijk mooie zomer.




Slotwoordje / Slotliedje ;-)

We werden weken lang verwend
Maar ach aan alles komt een end
Nu zit ik met mijn foto's in de regen hier

't Is weer voorbij die mooie zomer
Die zomer die begon zo wat in mei 
Ah, je dacht dat er geen einde aan kon komen
Maar voor je 't weet is heel die zomer
Al weer lang voorbij
♪♪♪

Nanana na nana
nanana nana na nana



22 opmerkingen:

  1. Een waardig afscheid van een prachtige zomer. Groetjes Annemarie

    BeantwoordenVerwijderen
  2. geweldig om zo de zomer te laten passeren maar wie weet krijgen we nog een hele mooie herfst.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hij was idd erg lang de zomer en heel mooi...
    heerlijk, kan mij niet lang genoeg duren, nu de herfst is ook mooi, maar dan de lange winter en die
    duurt mij vaak veel te lang!! Wat een mooie blog, veelzijdig van alles wat, van insecten tot bloemetjes, van
    reeën tot landschappen, genieten altijd op jou blog hier!!
    Mooi geheel met de songtekst van Cox er tussen door...(en bedankt, zit ik 3 dagen met dat liedje in mijn hoofd ;) )

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Haha....toevallig zong ik dat lied gisteren tijdens een wandeling: ik had het koud en het miezerde. Niks aan!
    Maar wat hebben we het mooi gehad hè. Helaas komt aan alles een einde, maar de herfst kan ook weer mooi zijn!
    Mooi om al die foto's van de afgelopen periode even bij elkaar te zien: een mooie herinnering.

    groet Tijnie

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hoi Loes, We hebben ineens liedjesdrang, haha!
    Maar een heerlijke blog. Wat was je zomer mooi! foto 1 mooi dromerig, heel bijzonder die reflectie van van de druppels zo ook foto 7, hoe krijg je het voor elkaar! foto 3, en 4 zo mooi..foto 11 TOP! de reetjes snoezig, maar ik zie je oude foto's met de kop tussen de wilde radijs voor me, ik was er stil van, volgend jaar maar weer zo? foto 12 aaaaah, wat lief super mooie foto. 13 en 14 prachtig. de juffer is een brutaaltje. en je landschapsfoto's mooi en boeiend.Je laatste foto een mooi nazomercadeautje,
    groetjes,
    Maria

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Een meer dan bijzonder mooie ode aan de zomer. Dat begint al meteen met die zonnendauw die werkelijk binnenknalt. Ik heb genoten van dit blog Loes. Heel fraai allemaal. En wat mij betreft mag je ook doorgaan met experimenteren, vind ik heel geslaagd.

    groeten

    Jowan

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hoi Loes, je maakt weer een bijzonder mooi blog en heel origineel met dat lied erbij.
    Zoals altijd zijn je foto's weer erg de moeite waard.
    Ik vind ze allemaal mooi, maar de bloemen spreken me het meest aan. Daar ben je echt heel goed in.
    Groet, Elly

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Een prachtige afsluiting van de zomer Loes! Heerlijk om nog even terug te kijken hoe je fotografisch de zomer hebt beleefd. En nu op naar de herfst! Ook een prachtig foto-seizoen.

    Gr. René

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Prachtige foto's van een prachtige zomer. Fijn dat je ons zo laat genieten van jouw waarnemingen.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Hey Loes,

    Prachtig "Best Of Summer 2014" blog. Goed dat je toch nog al deze fraaie foto's aan ons laat zien, want ze verdienen een ereplek op je succesvolle blog. Foto 7 springt er voor mij uit in deze fotoreeks!

    Gr,
    Remco

    BeantwoordenVerwijderen
  11. O wat een heerlijke overzichtsblog van de zomerperiode Loes. Heel mooie binnenkomer met de zonnedauw en leuk de zandbijtjes, ik heb ze helaas dit jaar niet gezien. Het zandbijtje zonder naam is denk ik de variabele zandbij. Het juffertje heeft zijn plekje in de blog ook zeker verdiend. En ondank hard licht en gebrek aan bloeiend radijs, toch ook prachtige foto's van de ree. De Hoornaar vind ik ook een heel knappe foto, nog niet zo makkelijk die met prooi vast te leggen. De jonge zanglijster vind ik ook super, zo mooi die houding, waarschijnlijk net uit het nest en weet nog dat ie bij gevaar heel stilletjes in het nest moet zitten en niet bewegen.
    Zoals ik al zei een heerlijke blog, ook de niet speciaal genoemde foto's zijn gewoon een genoegen om naar te kijken.
    Natuurkieker Coby

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Hallo Loes
    Al is de zomer dan voorbij, jij hebt een schat aan mooie herinneringen, prachtig blog.
    Groeten Bets

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Hoi Loes,

    Wat een ontzettend mooi gevarieerd blog en he hebt het weer prima voor elkaar. Voor de mooiste foto hoef ik niet lang te zoeken, het is onbetwist de eerste. Hoe krijg je het voor elkaar met die bokeh-ringen direct achter de druppels, prachtig. Dat juffertje had je niet zo lang op je harde schijf hoeven laten wachten, het is een toppertje. Bij foto nr. 7 weet ik niet zo goed waar ik naar kijk, maar mooi is het. Is het dan alleen maar halleluja, over het geheel wel, maar als ik een opmerking mag maken dan zou ik de horizon bij foto 18 even recht zetten. Of is het gezichtsbedrog door het bosje rechtsvoor? Bij snel scannen tussen 18 en 19 komt het wat vreemd over. En bij nader inzien zijn de vlekjes bij 19 toch echt vogels, denk ik. O ja, de parnassia's zijn als vanouds mooi. Leuke tekstpresentatie ook.

    Groetjes,
    Ad

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Ad,
      Ik begrijp helemaal wat je bedoelt met de scheve horizon, het zou zelfs kunnen dat beide foto's scheef staan, ik heb het maar een beetje gegokt omdat ik nergens in de foto's een referentie heb om het te checken.
      De vlekjes zijn idd vogels, en ik had ze beter weg kunnen halen ;-)
      Groeten
      Loes

      Verwijderen
  14. Hoi Loes,
    met dit blog is het nog even heerlijk nagenieten van deze lange, lange zomer.
    Van macro tot landschap: prachtige beelden.
    Hartelijke groet, Corrie

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Hoi Loes,
    Als je zo'n overzicht maakt waardeer je de afgelopen zomer nog meer. Stuk voor stuk zijn het plaatjes, en dan ook nog met een grote diversiteit. iedereen zal zo zijn voorkeur wel hebben. Voor mij geldt de eerste als een bijzondere binnenkomer. Mooie reeënfoto's waardeer ik altijd. Jouw macro's hebben een hoog niveau, vooral ook omdat het je steeds lukt een passende, rustige achtergrond te vinden.
    Heel knap gedaan.
    Groetjes, Kees

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Hoi Loes,
    een heel mooi blog met als mooie binnenkomer die prachtige zonnedauw! Als ik al deze mooie en sfeervolle foto's zie dan krijg ik gewoon weemoed dat de zomer nu echt ten einde is. Je hebt werkelijk hele mooie en sfeervolle foto's neergezet. helder, schitterende kleuren en prachtige momenten. Mijn complimenten.
    Groetjes, Helma

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Je mag nog even verder zingen van mij, ik wil nog geen kou, wel de herfst kleuren maar dan met een lekker zonnetje. Het is een mooie afsluiter voor deze prachtige zomer 2014, gelukkig heb je de foto's allemaal bewaard, het is een mooie blog geworden. Met herkenbare uitstapjes, dat we volgend jaar meer voor de vlinders en libelle's gaan..;-)

    Groetjes Von

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Hai Loes,

    Ia, ik houd wel van dit soort overzichtjes. Ik heb zo'n idee, dat je nog wel een paar van dit soort blogjes kunt vullen.
    Wat het vooral laat zien, is dat je vooral een natuurfotografe bent. Erg leuk om te zien dat alle facetten aan bod komen, maar dat je echte grote kracht in het macrowerk ligt. Dat vind ik altijd erg fijn om naar te kijken. Rustgevende beelden van hoge kwaliteit.
    Ben overigens wel benieuwd waarom je de foto's van de reeën niet even recht gezet hebt.

    Groetjes,
    René

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi René,
      Nee, nog meer van dit soort blogs vullen gaat me niet lukken, dit is de B-keuze, de rest haalt zelfs de uitverkoop niet en ligt in de prullenbak. Die is bij mij altijd tot de rand gevuld.
      De B-keuze blijkt wel uit de scheve foto's ;-)
      Nee, zonder gekheid, het veld bij de reeën is glooiend, dus het veld is geen goede graadmeter. Daarom maar gegokt. En ik zie inderdaad scheve grassprieten. Toch B-keuze dus!

      Groeten Loes

      Verwijderen
  19. Hoi Loes,

    De zomer was mooi en lang, vooral zoals jij hem laat zien moet het een van de beste zomers ooit zijn geweest. Er zitten weer erg mooie foto's tussen en zo lekker divers, dat verveelt nooit. Dat je een zanglijster met een macrolens hebt gefotografeerd vind ik wel stoer, al bleef hij dan stokstijf zitten. Je creatieve lichtbubbeltjesfoto is heel apart en de zonnedauw en de Parnassia ook heel fraai.

    Helaas is de zomer nu echt voorbij maar ook in de herfst weet ik zeker dat jij je wel zult vermaken met de camera!

    Groetjes,
    Marianne

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Het is weer voorbij, maar gelukkig heb je de foto's nog. Mooi de Zonnedauw, een sfeervolle binnenkomer. Van veel foto's wist ik van het bestaan, maar de meeste zijn wel nieuw voor mij. Leuk die zandbijtjes en aandoenlijk die jonge zanglijster. Ziet er niet echt gelukkig uit. De reeën zonder de wilde radijs is ook wel leuk ter afwisseling. De Parnassia blijft toch wel een heel mooi bloemetje. Je hebt de zomer goed afgesloten en nu staan je weer andere uitdagingen te wachten. Veel plezier en succes in de herfst.
    Groetjes, Gonnie

    BeantwoordenVerwijderen