De mooie natuur daagt mij uit om te fotograferen, de wens om goed te leren fotograferen daagt me uit om er steeds vaker
op uit te gaan om te oefenen.
Een heerlijke wisselwerking dus, waaraan ik veel plezier beleef.
Op deze site doe ik verslag van mijn pogingen om wat ik zie zo mooi mogelijk vast te leggen.
Bedankt voor je bezoekje, en mocht je een reactie achter willen laten, dan stel ik dat erg op prijs.

Klik op een foto voor een presentatie in groter formaat en hogere kwaliteit!


dinsdag 23 september 2014

Parnassia

Afgelopen zaterdag ging ik in de Kennemerduinen op zoek naar Parnassia.
Een paar jaar geleden ontdekte ik deze prachtige bloemetjes  bij Berkheide,  het duingebied onder Katwijk. Toen maakte ik  vooral registrerende foto's,  zie  hier  het blogje dat ik er van maakte.
Dit keer wil ik proberen wat meer sfeer in de beelden te brengen,  maar eerst op zoek!
Tijdens fietstochtjes had ik gezien dat de Parnassia hier in de Kennemerduinen steeds meer voorkomt en ik meende ongeveer te weten waar ik moest zijn, maar o jé,  het fietspad blijkt afgesloten.  Te voet verder mag ook niet.  Op goed geluk dan maar de andere kant op en....





Ja hoor, gevonden!
En nog volop in bloei.







Tja,  deze eerste foto is toch weer registrerend, maar de schoonheid van deze bloem
mag natuurlijk best recht toe recht aan getoond worden.
Nog mooier was het in dit geval geweest als alle delen van de bloem scherp zijn,
maar dan zag de achtergrond er niet uit,  dus het is een compromis geworden.







Ook een uitgebloeide bloem kan nog mooi zijn ;-)








Ik heb wat mooie zachte sfeerbeelden in mijn hoofd,
maar dat sfeertje kan ik helaas ( nog ) niet vinden.
Dan maar even de focus op een vliegje.








Na een hoop gerommel begint het sfeertje heel voorzichtig te komen.








Het is nog niet wat ik zoek,  maar het begint er een beetje op te lijken.








Nog maar een poging.
Nou,  ik heb natuurlijk wel meer pogingen gedaan,
en vaak zie je dan de mooiste onscherpe achtergronden door je lens,
maar zie er maar een scherp onderwerp bij te vinden,
en dan ook nog eens in een aardige compositie.
Nou, deze gaat een beetje de goede kant op.







En deze foto met in de achtergrond een beetje 'verdubbelaar'
mag ook in het blog.



Slotwoordje:
't Is maar een kort blogje geworden....
Een toegift dan maar.
Onderweg kwam ik deze blauwe bessen tegen, die vond ik ook wel een plaatje waard.






21 opmerkingen:

  1. Geweldig mooi Loes maar de blauwe bessen die zijn ook super.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Loes, die blauwe bessen, dat is de dauwbraam. Een braamsoort. Die zie je ook heel veel op Texel waar ik nu ben!
    Maar nu over de parnassia. Ja, mijn favoriete bloemetje en vorig jaar ben ik ook druk bezig geweest met deze prachtige bloem. Een heel album vol met macoropnamen van deze prachtige bloem! Ik ben vooral gek op het hart van de bloem.
    De sfeer die je hier probeert te vangen is echt fantastisch! Wat een mooie sfeer en ik weet dat de bloem vaak met meerdere bij elkaar staan en van alles er tussendoor bloeit.... dus zit ik hier achter de pc geweldig te genieten van je prachtige foto's!
    Ga vooral door... ik blijf je wel volgen!
    Groetjes Anne-Marie

    BeantwoordenVerwijderen
  3. prachtige bloem zeg die Parnassia. Kende ik helemaal niet En inderdaad, die uitgebloeide bloem is ook heel mooi.
    lieve groet, Hilde

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Een prachtig bloemke, de parnassia. Ze bloeien nu dus nog steeds? Ik ben onlangs nog op zoek geweest in de AWD, want daar moeten ze ook staan én daar mag je wel van de paden af. In de Kennemerduinen niet! Je hebt dus een fikse boete geriskeerd ;-)
    Je blog opbouw is goed, want de laatste drie foto's (voor de braam) zijn het mooist!
    Groet, Dick

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat een geluk dat je ze toch nog gevonden hebt, prachtig bloempje die je echt weer mooi op de kiek gekregen hebt. En de laatste is echt een toppertje, prachtig met de verdubbelaar in het spel.

    Groetjes Von

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Zo mooi dat je je zoektocht naar het ideale plaatje zo met ons deelt. Ik herken veel in deze zoektocht. De foto's worden steeds sfeervoller en je sluit inderdaad met de meest sfeervolle af. En dan volgt er ook nog zo'n mooie dauwbraam (weer wat geleerd). Vind ik eigenlijk de meest sfeervolle van dit blogje. Echt een hele fraaie foto. Mijn favoriet van dit blog.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Mooi om de weg naar het beeld dat je in gedachten had te volgen. Je ziet het de goede kant op gaan. De laatste drie zijn zeker geslaagd!

    Gr. René

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Het is maar goed dat je niet zo snel tevreden bent! Zo zien we verschillende mooie foto's langskomen: Prachtig!
    Ik ken veel bloemen maar van deze had ik nog nooit gehoord. Komen die alleen in de duinen voor?
    Ik heb weer genoten van je mooie plaatjes!

    groet Trijnie

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hallo Loes,
    Uitgebloeid is prachtig en met vlieg ook! foto 5 en 8 vind ik ook erg mooi. Ik heb er weer van genoten.
    groetjes,
    Maria

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Hoi Loes,
    ik vind ze allemaal geweldig.
    ik vind het sfeertje goed gelukt hoor.
    groetjes Marja

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Mooi verhaal, en inderdaad de laatste foto is ook prachtig!
    Maar de allereerst foto is ook bijzonder. het zijn natuurlijk ook die grassprietjes die het wat drukker maken. Als je met een schaartje de sprietjes/blaadjes had weggeknipt, en de onderkant van de foto iets hoger had gelegen dan lijkt me zo'n groepje best mooi met de zachte achtergrond! Groet. Rianne

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Niks mis met een kort blogje als je foto's zo mooi zijn Loes. Kwaliteit voor kwantiteit! Ze worden inderdaad steeds sfeervoller. Het groepje op de 1e foto heeft ook wel wat en voor die dauwbraam kun je gewoon een keer teruggaan. Zeker de moeite waard om daar nog meer mee te doen. Niet dat deze al niet fantastisch is.
    Groeten, Gonnie

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Hoi Loes,
    Opnieuw een mooi blog met inderdaad een mooie opbouw naar de meest sfeervolle platen. In de AWD heb ik ze vorig jaar ook gevonden, maar het was wel zoeken. Mooi bloemen, in elke fase van hun ontwikkeling.
    Groetjes, Kees

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Mooi, ik geniet van je foto's. Ik ken het bloempje niet maar ga volgende week naar de AWD en zal er naar uit kijken.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Prachtig om het verschil te zien tussen de foto's van een paar jaar terug en deze!
    Mooi dat je tegenwoordig zo bewust op zoek gaat naar het beeld dat je voor ogen hebt, en daar over het algemeen toch ook altijd weer in slaagt :-)
    Van deze serie spreken 1, 3 en 8 mij het meeste aan, dat schilderachtige en de verdubbelaar doen het bij mij altijd goed.

    Groetjes, Wouter

    BeantwoordenVerwijderen
  16. De besjes zijn het beroemde kersje op de taart. Hele mooie serie :)

    BeantwoordenVerwijderen
  17. een kort maar wel mooi `blogje` Leuk om te zien hoe je bezig bent met een fotografische zoektocht. De zachtheid en de pastel komt er langzaam in. Wat mij betreft zeker geslaagd en genieten van de Parnassia is altijd weer leuk.

    groet,

    peter van de beek

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Prachtig, prachtig, prachtig, ik ben dol op je sfeerbeelden!

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Wat geniet ik toch altijd van jouw fotografische zoektochten. Volgens mij is er niemand die het
    verhaal van "the making of" zo boeiend kan vertellen en verbeelden als jij.
    Ik heb dus weer gesmuld van je blog. Foto1 is een fijne binnenkomer, wellicht nog niet met het sfeertje
    dat je zocht, maar zo mooi en zorgvuldig de compositie gekozen, heel fraai, ook foto7 vind ik extra mooi.
    En je uitsmijter met de blauwe bramen mag er ook zijn, wat een mooi en sfeervol plaatje.
    Natuurkieker Coby

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Je bouwt de serie mooi op naar een hoogtepunt Loes, foto nr 7 en 8 zijn het dan weer helemaal. Wederom mooie zachte achtergronden met het terugkomen van het onderwerp daarin. Erg mooi.

    Groeten,
    Ad

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Ooooooooooo hier ben je zo goed in, vind ik dan hè!!
    geweldige blog, prachtige compositie!!
    2 duimen omhoog,

    Lg. Nieske

    BeantwoordenVerwijderen