De mooie natuur daagt mij uit om te fotograferen, de wens om goed te leren fotograferen daagt me uit om er steeds vaker
op uit te gaan om te oefenen.
Een heerlijke wisselwerking dus, waaraan ik veel plezier beleef.
Op deze site doe ik verslag van mijn pogingen om wat ik zie zo mooi mogelijk vast te leggen.
Bedankt voor je bezoekje, en mocht je een reactie achter willen laten, dan stel ik dat erg op prijs.

Klik op een foto voor een presentatie in groter formaat en hogere kwaliteit!


zondag 24 augustus 2014

De Witte Bergen


Twee weken geleden, op een winderige zondag, ging ik met Von naar de Zuiderheide, in de hoop dat dit heideveld iets paarser zou zijn dan de grotere Westerheide, waar het heidehaantje flink heeft huisgehouden.  
Maar helaas, hoewel we hier op de Zuiderheide wel wat bloeiende hei vinden, is het ook hier  overwegend dor.

We stoeien wat met filters en beweging in de wolken,  maar die foto's hebben het blog niet gehaald.
Daarna zoeken we de kleine zandverstuiving op.
Het is de grootste zandverstuiving die het Gooi nog kent. 
Vroeger was deze veel groter, en ontleende het nabij gelegen bekende Van der Valk Hotel de Witte Bergen er haar naam aan.





Op dit plekje gaan we ons even uitleven.
De wind heeft gezorgd voor structuren in het zand,
en ik ga nu eens niet met de macrolens aan de slag,
maar met de 24-70mm.







Dat pakt verrassend uit.
Van heel dichtbij en op 24mm wordt een boompje
van een centimeter of 70 hoog ineens een grote boom ;-)







Op deze zelfde wijze krijg ik ook échte Witte Bergen!







Het is wel even aardig om te laten zien hoe klein deze Witte Bergen eigenlijk zijn.
De 'rotswand' is niet meer dan een zandstructuur van zo'n 10 hoog.
Leuk spelen zo!







'Helling met rotsblokken'
ehhh....  kluitjes zand en steentjes dus.








Sahara??







Tjonge, wat is dit leuk om te doen!
'De Witte Bergen' zijn nu net een écht berglandschap ;-)








Deze laatste foto lijkt een onherbergzaam landschap,
mede doordat het zand begon te stuiven.

Wat je ziet is een klein stukje zand met wat verbrande plantenrestjes.
Die donkere restjes zijn pakweg 5 tot 10 centimeter hoog.
Maar door heel dichtbij  te fotograferen en een boom die een heel
eind verderop staat  aan de horizon te plaatsen ,
verandert een minilandschapje in een desolaat woestijnlandschap.



Slotwoordje:
Het grappige deze middag was dat ík alles op 24mm deed,
terwijl Von juist bij 120mm  werkte  voor de details en structuurtjes in het zand.
Het liefste had ze de macrolens gepakt, maar lenzen wisselen bij stuivend zand is niet zo'n goed idee natuurlijk.
Toen we onze ervaringen uitwisselden ging ik ook wat meer inzoomen, terwijl Von nu de ruimte koos.
Althans,  dat waren onze plannen...
Een naderend regenfront maakte een einde aan de pret, en zorgde ervoor dat we kletsnat waren toen we weer in de auto stapten. 
Ach, zo regende al dat zand weer lekker van ons af ;-)



22 opmerkingen:

  1. Wat een ruige landschappen hebben jullie bezocht(nee het ziet er echt heel mooi uit dit stoeien is voor herhaling vatbaar,

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Heel verrassend, vooral nr 2, 5 en 6. Jammer dat de regen een spelbreker was, maar jullie gaan gewoon een keer terug.
    Misschien dat de Witte Bergen iets kan met deze foto's?
    Eigenlijk zijn je foto's te goed, het lijken nu "gewone" landschappen.
    Groeten, Gonnie

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Op de site van de Witte Bergen staan al meerdere foto's van mijn hand,
      Ze weten me goed te vinden :-)

      Verwijderen
  3. Op deze manier hoeven we helemaal niet meer naar verre oorden. Gewoon naar de "white mountains" , hier in Nederland. Je laat het allemaal net echt lijken. Volgende keer een mini plastic kameeltje in het landschap plaatsen ;-) en we geloven het volledig.

    groeten jowan

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Nog een keertje, mijn reactie komt niet terug....
    Prachtige serie, leuk hoor dat spelen met de landschapjes, foto 1 en 2 vind ik erg mooi en de Sahara??? is ook mijn favoriet.
    groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hoi Loes
    mooie foto's het lijkt wel een maan landschap ,
    groetjes Herman.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Fantastisch!!! Je hoeft nooit meer een wereldreis meer te maken als je daar geen zin in hebt, met zulke mondiale landschappen getoverd door jouw lens en kundigheid! TOP resultaat. zeer verrassend en interessant om te zien.
    groet,
    Maria

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Geweldig dat je het landschap zo goed naar je hand kan zetten met de camera! Erg mooie foto's
    Groetjes Senna

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Dat is weer eens een ander perspectief maar wel heel mooi, was een goede keuze :)

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Wat mooi zijn ze weer geworden!
    Het lijkt idd wel een andere wereld: nooit geweten dat je van een beetje zand zulke mooie foto's kon maken!

    groet Trijnie

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Ha, leuk. Zelf zie ik slechts heel moeizaam wat in dit soort landschappen, maar jij laat me nu eens met andere ogen kijken naar de fotografische mogelijkheden van zo'n 'simpel' stukje zand.

    Groet,
    Gerrit

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Ha dit is wel een heel leuk experiment en buitengewoon knap uitgevoerd. Ik liet foto3 aan iemand zien die uit Mongolie komt met de opmerking dat het de Gobiwoestijn was, dit geloofde hij eerst en moest heel hard lachen toen ik hem daarna de foto liet zien met de cameralens er bij.
    Kortom je foto's zijn levensecht!
    Natuurkieker Coby

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Een opmerkelijk stukje creativiteit. Je moet maar op het idee komen.Zo zie je maar weer dat fotografie soms een nieuwe wereld voor je opent. Heel knap gedaan. Overigens, het bespaart je kapitalen als je geen verre reizen hoeft te maken als je zulke beelden te kunnen maken :-)
    Groetjes, Kees

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Hai Loes,

    Allereerst een flinke kritische noot! Je bent toch wel een beetje karig aan het worden met het aantal geplaatste foto's in zo'n blog als dit hoor. Maar 8 platen? Ik kan mij niet voorstellen dat je er niet meer hebt die het meer dan waard zijn om te laten zien. Ook bij 15 foto's verslapt de aandacht echt niet hoor. Je hebt nou eenmaal een blog gecreeërd waarmee je toch mensen inspireerd om dingen ook eens uit te proberen. Zelf mij heb je zover gekregen om macro's te gaan maken. Ik doe het niet zoveel, maar ik ga het zeker nog wel proberen.
    Hier heb je toch wel weer een mooi creatief stukje werk laten zien en ook nog eens prachtig uitgevoerd.
    Ik ben wel van mening dat er nog een beetje fine-tuning mogelijk is om het nog echter te laten lijken.
    Hoe? Ik zou het niet weten, maar ik heb zo'n idee dat het jou met een beetje experimenteren wel gaat lukken.
    Mooie en leuke serie foto's.

    Groetjes,
    René

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Mooi en leuk is eigenlijk niet de juiste benaming, maar ik wil je een beetje prikkelen om het nog beter te doen ;-)

      René

      Verwijderen
    2. Ja tuurlijk had ik wel meer foto's René, maar toen ik de meest aansprekende er uit geselecteerd had, voegde de rest echt niets meer toe. Ik probeer trouwens de laatste tijd sowieso mijn blogs korter te maken, dat dwingt me om extra goed naar de foto's te kijken. Tja, ik word nu eenmaal steeds kritischer, dus voor dat beetje extra prikkeling zorg ik zelf wel ;-)

      Groetjes Loes

      Verwijderen
  14. het zijn nu reuzen landschappen geworden, moeten we zeker vaker doen, maar dan mag Von alleen de groothoek gebruiken. Zo leuk hoe dit uitpakt.Je hebt het zo als altijd weer kundig aangepakt, een super blog geworden, zo zie je maar dat er altijd wel iets te fotograferen is, ook wanneer het slecht weer is...

    Groetjes Von

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Dit pakt inderdaad erg mooi uit Loes, de tweede foto lijkt dan wel bonsai. Maar ook de zandverstuivingen zijn erg mooi, zo zie je maar wat perspectief doet en dat je, wanneer de fotograaf het wil, compleet op het verkeerde been gezet kunt worden. Het is te hopen dat Sony over goede stofafdichtingen beschikt.

    Groetjes,
    Ad

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Mooie vertekende beelden dus!!
    erg goed gedaan, lijk idd net of jullie in de Sahara zaten,
    super mooie blog geworden Loes..

    gr. Nieske

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Hoi Loes,
    Ik ben natuurlijk weer belachelijk laat met mijn reactie, maar dat ben je intussen wel gewend van me... ;-(

    Verrassende serie van dit Nederlandse landschap!
    De tweede foto vind ik fraai van beeldopbouw (wellicht nog ietsje meer lucht?), jammer dat hij qua licht en zo wat vlak is. Als ik jou was dan zou ik zou dit plekje zeker onthouden om regelmatig naar terug te gaan met diverse weersomstandigheden / mooie luchten!

    Ook de andere foto's zijn goed gelukt, met vooral in 5 mooie lijnen. Bijzonder dat dit allemaal eigenlijk heel klein èn in Nederland is.

    Groetjes, Wouter

    BeantwoordenVerwijderen