De mooie natuur daagt mij uit om te fotograferen, de wens om goed te leren fotograferen daagt me uit om er steeds vaker
op uit te gaan om te oefenen.
Een heerlijke wisselwerking dus, waaraan ik veel plezier beleef.
Op deze site doe ik verslag van mijn pogingen om wat ik zie zo mooi mogelijk vast te leggen.
Bedankt voor je bezoekje, en mocht je een reactie achter willen laten, dan stel ik dat erg op prijs.

Klik op een foto voor een presentatie in groter formaat en hogere kwaliteit!


zondag 27 april 2014

Tulpentocht

Op de mooie zonnige 1e Paasdag wilden Von en ik graag gezellig op stap, en we besloten een oerhollands bollentochtje te gaan doen. Omgeving Keukenhof en kust zal ongetwijfeld erg druk zijn,  en daarom kiezen we voor de Tulpenroute in de N.O.-polder. 
Ik was daar nog niet eerder geweest,  meestal ging ik naar Noordwijkerhout en zo, en ik moet zeggen dat ik het daar beslist leuker vind, maar het was zoals verwacht inderdaad heerlijk rustig,  en tulpen zijn tulpen, waar ze ook staan ;-)





Tja,  dat mooie weer heeft natuurlijk ook een keerzijde,
het licht is midden op de dag veel te hard.
Tegen beter weten in heb ik wel foto's gemaakt, maar die hebben de blog niet gehaald.
Eind van de middag gaat het allemaal wat beter.






Dit keer hebben we de macrolens in de tas gelaten, en zijn we gaan spelen met de telelens, 
waar ik het polarisatiefilter opgezet heb.
Dat is weer eens  heel anders fotograferen, erg leuk en leerzaam.






Het statief bleef zoals hier meestal ongebruikt,
voor foto's als bovenstaand luistert het nauw hoe hoog of hoe laag
je de lens houdt,  en dan is een statief me gewoon veel te lastig.
( foto gemaakt door Von )






Het is toch wel lekker knallen met die kleuren ;-)






Landschapjes wilden we natuurlijk ook graag,  
maar dat vond ik in die vlakke polder wel erg moeilijk.
Bomen en paarden maken er hier toch nog wat van.







Wat er ook op ons wensenlijst stond was een Gele Kwikstaart op de tulpen.
En laten we die nou inderdaad gezien hebben!
Natuurlijk zat ie veel te ver weg, waardoor ik erg moest croppen.
Toevallig ging op dit moment de zon heel even schuil achter een vriendelijk wolkje,
dat kwam niet slecht uit, want  bij de foto's die ik hierna in de zon maakte 
doen de rode tulpen echt pijn aan je ogen.






Loes in actie in een veld vol met witte tulpen,
met dank aan Von.







En dit is het resultaat.







Rond een uur of zes maken we een stop bij deze roze en paarse velden 
met de bedoeling nu toch echt iets met landschap te proberen.
Ik zag het helemaal niet, en heb toen maar even bij Von op het schermpje gespiekt.
Ja, dit is een leuk idee zo, waarom kon ik dat zelf niet bedenken?
Misschien was de foto nog wel sterker met alleen de paarse tulpen?






Ik wil toch ook nog wel iets  'van me zelf' en ik besluit de groothoeklens er eens bij te pakken..
Wow!  waarom gebruik ik die niet vaker?







Groothoek biedt veel mogelijkheden omdat je zo lekker dichtbij kunt/moet komen






en de vertekening van een brede beeldhoek kun je natuurlijk ook creatief inzetten ;-)


Slotwoordje:
Natuurlijk was het weer een knotsgezellige dag,  maar door het inzetten van andere lenzen
hebben we ook weer een heleboel geleerd.
We hebben ons dan ook voorgenomen om eens op stap te gaan met alléén de groothoek,
dat lijkt me wel weer een hele leuke uitdaging!



23 opmerkingen:

  1. Je nieuwe blog komt net binnen terwijl ik op de pc bezig ben. Wat leuk een bollenveld-blog. Daar ben ik zelf ook mee bezig geweest, maar heb er nog niets naar tevredenheid van kunnen maken. Te weinig tijd en teveel zon. Bovendien valt het nog helemaal niet mee om er iets aansprekends van te maken. De foto's van jou tussen de tulpen zijn leuk geworden. Foto 6 is prachtig. Wat een uniek moment. Ook de andere vind ik erg mooi, met als voorkeur 8, 2 en 1 (in die volgorde). Leuk hè, door de bloemen heen fotograferen met de telelens. Fijne zondag. Groetjes, Joke

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Een mooie kleurrijke serie met al die bloemen . En ik zie dat ik niet de eenige ben die met eenige regelmaat plat op de buik ga voor een foto. Landschapsfoto's in het vlakke land zijn heel lastig . Wat bewolking wil wel helpen , zorgt voor wat tekening in de anders zo saaie lucht. En je voornemen om een keer alleen je groothoek te gebruik moet zeker een keer doen . Je gaat dan anders kijken en leert dan gebruik te maken met je beperkingen , en grijp dan niet te snel naar meer mm.

    gr Frans

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat een mooie, kleurrijke foto's. Vooral foto 8 en 10 vind ik prachtig. Goed gebruik gemaakt van de groothoeklens
    Groetjes Senna

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik heb niks met tulpen, maar deze plaatjes zijn het bekijken wel waard. Ben zelf toch ook naar de bollen geweest, maar alleen met mijn 15-85mm. Tele had ik nou weer niet aan gedacht. Zo leer je toch weer van elkaar!
    Je eerste twee gele tulpen vind ik de mooiste; landschap 2 is ook prachtig, Ik vind de eerste rij roze tulpen hier juist wel wat toevoegen...
    Groet, Dick
    (poging2)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hoi Loes,
    Wat een heerlijke vrolijke blog met al die kleuren. De gele kwikstaart is mijn favoriet ( die wil ik zelf ook ooit nog eens in een tulepnveld fotograferen, ik vraag me ook steeds weer af waarom die kwikstaarten zo graag tussen de tulpen zitten.)
    Verder vind ik de scherpe witte tulp met de rest eromheen wazig een erg mooie foto, heel knap om dit zo te krijgen.
    De landschapsfoto met de paarden vind ik ook erg geslaagd.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ja Loes naar de Noordoostpolder voor tulpen daar denk je niet zo gauw aan maar als ik dit ziet dan kan je beter naar z,on rustige plek gaan .

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hallo
    Ik hou van de roze horizontale foto! Fantastisch!
    Regards
    Jette Majken

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Prachtige foto's weer en zo vrolijk word ik er van! Ik moet er alleen niet aan denken die kleuren zelf in de tuin te hebben!
    Vooral die laatste vind ik erg leuk.

    groet Trijnie

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Een boeiend en kleurrijk blogje Loes. Je bent er goed in geslaagd om leuke en aansprekende
    beelden te maken en daarbij ook nog te zorgen voor een grote variatie.
    Een telelens is juist ook bij zulke grote velden heel bruikbaar, een lens die ik zelf ook graag veelzijdig gebruik
    en slim om het polariserende filter er op te zetten, daar denk ik nou vaak weer niet aan.
    Mooi ook om het verschil te zien met het gebruik van de groothoeklens, dan krijg toch weer heel andere resultaten.
    Echt boeiend al die experimenten met verschillende lenzen en ik wil geloven dat jullie weer heel wat geleerd hebben.
    Bijna ondoenlijk om een favoriet te kiezen, maar ik kies toch voor foto 8 een heel mooi belichte transparante foto, een
    mooi rustpunt in deze kleurrijke blog.
    Natuurkieker Coby

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Ik moet bekennen dat ik nog nooit bij de bollenvelden of in de Keukenhof geweest ben, maar ik vind dit toch wel erg leuk. De kleuren knallen van mijn scherm af. De eerste is al meteen raak, heel fraai met dat groen zo om de tulp heen en het vage verloop. Ook de witte tulpen hebben dat zo mooi. De kwikstaart is een cadeautje. De landschappen zijn verrassend. Nummers 5 (!), 9 en 10 (!) zijn super.
    Een heerlijke Paasdag is dat geweest.
    Groetjes, Gonnie

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Wat een heerlijk kleurrijk geheel is dit, Loes.
    Leuk dat jullie van alles uitproberen en dat je dat ook beschrijft. Foto met de kwikstaart is natuurlijk de topper. Hij valt ook zo lekker op in dat rood. Verder vind ik toch de foto's in één kleur wel het allermooiste (nrs 1, 2 en 8). Foto 10 heeft ook wel iets aparts, mooi het smalle randje bomen tussen de tulpen en de lucht.
    De "making of..." foto's vind ik ook wel erg leuk.
    Hartelijke groet, Corrie

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Prachtig, waarbij de tulpen die oprijzen uit het vage toch echt jouw handtekening hebben! Maar die kwik op de tulpen, dat is toch wel heel erg mooi. Ben er apart voor op pad geweest (inderdaad rond Noordwijk) maar heb dat niet gezien helaas.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Dacht even die komen uit Amsterdam :) . Die met de kwik is mijn favoriet idd van ver genomen dat is te zien.
    Foto 8 met de witte tulpen is het mooiste van de tulpen misschien had de ene scherpe tulp nog wat waziger gemogen.
    Dankzij Yvonne heb toch weer een paar mooie selfies :) !

    Gr Michel

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Lekkere kleurrijke serie heb je kunnen maken in de polder. De gele kwik is natuurlijk een prachtige bonus, maar de tulpen stelen de show. En je landschapjes zijn zo gek nog niet hoor!

    Gr. René

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Leuk idee met die groothoeklens, zijn hele mooie foto's geworden. Zo zie je maar dat je gewoon moet experimenteren en je raakt nooit uitgeleerd. Dat maakt fotografie zo leuk om te doen. De kwikstaart is natuurlijk ook een plaatje :)

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Hele vrolijke serie foto's, die mij als bewoner van de bollenstreek en werkzaam in de bollenbranche heel erg blij maken, en die mij weer uitdagen om ook eens iets anders (de groothoek) te proberen. Foto 4, 5, 8 en 9 zijn mijn favorieten uit deze serie.

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Hoi Loes,
    Zoals we van je mogen verwachten geef je geen doorsnee beeld van de bloembollenvelden. Van de macro's vind ik foto 4 het mooist (prachtig contrast met de zachte achtergrond). De landschapsfoto's ( foto 5 en 9) vind ik prachtige composities. Tenslotte de gele kwikstaart op de rode tulpen vind ik een heel bijzondere plaat.
    Groetjes, Kees

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Weer lekker creatief bezig geweest Loes, heerlijke onscherpte bij de eerste foto's, maar mijn favoriet, en dat zal zeker niet vreemd overkomen, is nr. 6 de gele kwik op de tulpen. Zo'n foto heb ik al zo lang in geachte en jij maakt hem gewoon even. Voor zover nog niet gedaan zou ik zeker eens bij Birdpix aanbieden. Wat een scherpte bij foto nr. 10, de groothoek biedt hiet ongekende mogelijkheden. Heel mooi blog.

    Groetjes,
    Ad

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Hoi Loes
    Je hebt er nog wat moois van weten te maken (zoals altijd). Ik vind de bollenvelden een crime om te fotograferen. De eerste foto is erg mooi. De kwikstaart natuurlijk een cadeautje. Stond op mijn wensenlijstje...???? Ik kom al mijn hele leven op de bollenvelden maar heb nog nooit bedacht dat ik wel eens een gele kwikstaart op de tulpen zou kunnen tegenkomen ;). Leuk landschap met de paarden en het rijtje bomen. Dat van die groothoek klopt wel, ik had dezelfde 'wow'-ervaring toen ik die maar eens uitprobeerde. Echt verrassend!
    groet Albertine

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Het was een hele uitdaging om met de tele bezig te zijn, maar het het is goed uitgepakt, vrolijke voorjaarskleurtjes en zo waar is het geel goed gelukt. En het cadeautje waar we op hoopte staat er prachtig op. Op rood komt het gele kwikstaartje mooi uit de veren. Weer een top serie geplaatst. En nu de uitdaging met de groothoek, wat zullen we er van bakken...

    Groetjes Von

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Prachtig deze serie Loes. De foto met de paarden vind ik helemaal geweldig!! De foto met de gele kwikstaart is een goede tweede maar ach ze zijn eigenlijk allemaal mooi en heerlijk kleurrijk.

    Groetjes,
    Marianne

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Hai Loes,

    Vooral de twee foto's met de staande uitsnede vind ik erg mooi. Dat geeft dat soort foto's toch iets extra's. Helemaal wat al die schitterende kleuren. Het leuke is dat het niet met alle soorten landschappen wekt, maar hier werkt het fantastisch.
    Ook ik heb de groothoek herontdekt, maar dan met vogels. Ik zal hem zeker ook vaker inzetten.
    De foto met de gele kwik is prachtig, ondanks de afstand. Ik heb ook naar dat plaatje gezocht maar helaas niet kunnen vinden.
    Mooi blog weer.

    Groetjes,
    René

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Enige serie Loes! Ik heb van de foto's genoten. Mooi wit met die ene tulp als scherp detail, schitterend, maar dat gaat ook op voor die foto met de rode tulp. Fantastische effecten met de groothoeklens en top dat je het polarisatiefilter hebt gebruikt! Ik gebruik hem ook te weinig!
    Echt juweeltjes heb je gemaakt (en leuke foto's van jou door Von!) ik heb er van genoten!
    groet,
    Maria

    BeantwoordenVerwijderen