De mooie natuur daagt mij uit om te fotograferen, de wens om goed te leren fotograferen daagt me uit om er steeds vaker
op uit te gaan om te oefenen.
Een heerlijke wisselwerking dus, waaraan ik veel plezier beleef.
Op deze site doe ik verslag van mijn pogingen om wat ik zie zo mooi mogelijk vast te leggen.
Bedankt voor je bezoekje, en mocht je een reactie achter willen laten, dan stel ik dat erg op prijs.

Klik op een foto voor een presentatie in groter formaat en hogere kwaliteit!


vrijdag 23 augustus 2013

Apies kijken


Na alle macroseries vol met libellen,  juffers en vlinders  is het even tijd voor iets heel anders:

Op zondag 11 augustus ging ik met Yvonne naar de Apenheul.

Ik was er nog nooit geweest en had geen idee wat ik daar van kon verwachten,  wel wist ik, door de foto's die ik had gezien,  dat de Doodshoofdaapjes wel heel ontzettend schattig zijn!   
Die wil ik dus heel graag mooi voor de lens krijgen. 

Onderweg in de auto zeg ik tegen Von dat ik nu eens echt  serieus aan de slag wil gaan,  dat wil zeggen, niet meteen als een dolle er op los knippen, maar eerst rustig observeren, vertrouwd raken met hun gedrag,  en dan weloverwogen fotograferen.  Zo hoort dat toch?

Tja, hele mooie voornemens,  maar ga ik mij daar aan houden??











Meteen al de eerste aapjes op onze route zijn de Doodskopaapjes.  
Om 11 uur is er de eerste voederpresentatie dus het is er best druk.  
We besluiten om door te lopen en wat later terug te komen,
maar ja,  doorlopen, dat schiet niet echt op tussen al die mensen,  
en rechts van ons lonken die aapjes....
Toch even kijken dus...nog niet fotograferen??? 
 of toch maar vast een proefplaatje....





Tja, al mijn goede voornemens gingen vrijwel direct overboord,
deze schattige beestjes kan ik echt niet weerstaan!
Met een soort automatisme begint mijn camera te klikken ;-)






Moet zeggen dat het nog niet meevalt,
ze rennen, vliegen, klauteren dat het een lieve lust is,
en slechts af en toe zitten ze mooi stil.






We boffen enorm met het weer, het is licht bewolkt, 
dus geen last van harde schaduwen en te grote contrasten.
En de bohekcirkels krijg ik er onder de bomen gewoon bij kado,
ik hoef er niet eens naar te zoeken.






Is het geen snoepie?
Ik wist trouwens niet dat deze Doodshoofdaapjes zo klein zijn,
ze hebben een lengte van slechts 26 tot 36 cm lang,
de staart niet meegerekend.





'De Denker' 

Op Facebook kreeg ik van medeblogger Robert een leuke reactie:

'Ik denk, dus ik ben, Homo Apiens'






Die grote ogen, fantastisch!
En ik heb gelukkig overal het lichtje er in te pakken.






Yvonne krijgt mij bijna niet meer weg bij deze aapjes,
maar we willen toch  ook nog meer zien,
dus nog eentje,   en dan gaan we verder...






... om eind van de middag toch nog even terug te komen !

Inmiddels heb ik toch wel aardig geobserveerd,  
en weet ik door de blik omhoog  dat er een klimpartij gaat volgen





En dat klopt inderdaad.
De brutale blik van deze boef vind ik echt geweldig!

Steeds heb ik voederbakken en klimwerktuigen buiten beeld weten te houden.
maar voor dit touw heb ik een uitzondering gemaakt.
Ach, we weten tenslotte dat we in de Apenheul zijn :-)


Slotwoordje:
Ik vond een dagje Apenheul een geweldige belevenis, waar ik echt van genoten heb.
Tuurlijk heb ik nog veel meer leuke apen gezien en gefotografeerd, maar die halen het niet bij deze schatjes, dus of die nog in mijn blog voorbij gaan komen?  Kweet niet,  de tijd zal het leren....

32 opmerkingen:

  1. dit is geen fotograferen dit is je uitleven het valt mij mee dat je nog met Ivon mee terug gegaan ben en daar niet nog een aantal uren was blijven hangen, maar o wat is het resultaat mooooooooi.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Eerlijk gezegd ben ik er ook nog nooit geweest. Wat een snoepies, Loes. Ik zou er denk ik ook niet weg te slaan zijn. Ze hebben hier en daar door de pluimpjes wel een beetje "Spock oortjes", maar wat kijken ze lief. Hele mooie serie. Het zal beslist niet meegevallen zijn om 'm zo te krijgen. 2 en 6 zijn mijn favorieten. Groetjes, Joke.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Heb het citaat gezien. Grappig. En een leuke serie heb je ervan gemaakt. Benieuwd naar de rest.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ben blij dat ik er niet op sta want die dag was ik er ook met heel de familie en heb jullie vermoedelijk bezig gezien maar ik durfde het niet te vragen,aan misschien wel twee vreemde dames maar nu weet ik het zeker het waren jullie zonder herkenbare vest !
    Mis wel het aapje op de camera of komt die bij Yvonne op der blog ?
    Je hebt geweldige foto`s gemaakt en blijkbaar niet als een Japannertje rond geknipt, mooi gedaan Loes.
    Zal er binnenkort ook een paar opzetten, nee heb jullie niet gefotografeerd !

    Groetjes Michel

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wist niet dat jij zo verlegen bent Michel ;-)
      Maar wat leuk dat je er ook was, en wat jammer dat ik je niet gezien heb. Tja, we kennen elkaar ook alleen maar maar dikke wintermutsen op.
      Foto op Von d'r camera was niet echt geworden, helaas, vandaar dat die hier niet te zien is.
      Groetjes Loes

      Verwijderen
  5. Hoi Loes
    Ik kan je blogjes met reageren even niet bijbenen, maar ik lees ze met veel plezier en bewonder vooral je prachtige foto's. Na de geweldige series met de juffers is dit weer eens heel iets anders! Wat heb je ze mooi weten vast te leggen, je vergeet haast dat je gewoon in de Apenheul bent. Zou zo ook maar de jungle kunnen zijn. Erg mooi! Groetjes Albertine

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hoi Loes
    wat een kepies mooie foto's.
    groetjes Herman.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hey Loes,

    Begrijp je volkomen. Ze zijn fotogeniek. Je hebt ze er mooi opgezet. Je hebt toch wel de andere leuke aapjes gezien? Wij gaan eerdaags ook nog een keer. Hebben dit jaar een abonnement.

    Gr. Nicole

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hey Loes,

    Begrijp je volkomen. Ze zijn fotogeniek. Je hebt ze er mooi opgezet. Je hebt toch wel de andere leuke aapjes gezien? Wij gaan eerdaags ook nog een keer. Hebben dit jaar een abonnement.

    Gr. Nicole

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Door de achtergrond zo mooi te maken komen de aapjes zo mooi uit mijn compliment Loes lieve groetjes Danielle

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Fantastische foto's Loes, zo mooi belicht en echt plaatjes!!, wil je dan zeggen
    maar dan doe ik je gewoon te kort, want het zijn zulke mooie sfeerbeelden.
    Vooral foto 2, 3, 5, 6 en 9, daar ben ik helemaal weg van!
    groet
    Maria

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Ach wat heb ik hier van zitten genieten !!!
    Bedankt !
    grt,
    Annie

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Het is inderdaad ontzettend leuk in de Apenheul. Ik ben er vorig jaar een keer geweest, maar de apen heb ik niet zo mooi op de foto gezet als jij.
    Je hebt er zulke dromerige plaatjes van gemaakt en dat doet het ontzettend goed met deze aapjes. Ik vind ze heel erg mooi, vooral de tweede, derde en zesde foto. Echt knap gedaan Loes.
    Gr. Elly

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Ik snap dat je hier niet bij weg te slaan was. Wat een leuke diertjes! Prachtige foto's heb je gemaakt, waarvan nr. 6 (het Snoepie) mijn favoriet is.

    Gr. René

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Hoi Loes,
    Eerst dank voor je reactie op mijn blog. Leuk, zo'n eerste berichtje eronder.
    Dan jouw apies: ook dit vind ik weer een hele mooie serie. Van foto 2 en 3 vind ik de vage voor- en achtergrond heel mooi, zo komt het onderwerp goed uit. De verbaasde blik op foto 3 is schitterend. Nummer 5 vind ik ook bijzonder.
    Hartelijke groet, Corrie

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Je was er echt niet weg te slaan, maar het zijn ook zulke schatjes, wanneer we weer gaan blijven we alleen bij je vriendjes staan..;-) Dan gaan we eerst op de bankjes zitten en dan pas de camera pakken...Je hebt ze dromerig kunnen nemen, super gemaakt, stuk voor stuk...

    LG Von

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Hoi Loes,
    Wat een schattige aapjes. mooie foto's, de tweede foto (eerste grote foto) vind ik het mooist, hoewel het bruin linksboven een beetje afleidt. verder vind ik de voorlaatste erg mooi, mooie compositie met de schuine lijn van de tak waar het aapje op zit, de bokeh bubbels en natuurlijk dat mooie aapje met de blik omhoog.
    groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Geweldig die kopjes en vooral die ogen! Bij nummer 6 zijn die super.
    Ik snap wel dat je hier niet weg te slaan was. Mijn favorieten zijn de foto's met de rustigere achtergronden: 2, 3, 6, 7 en 8. Wat een grappige aapjes en wat mooi gefotografeerd.
    Groetjes, Gonnie

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Jeetje wat een super gave foto's heb je gemaakt, de één is nog leuker, mooier of schattiger dan de ander. Groetjes Annemarie

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Hoi Loes,

    Voor dierentuin fotografie wordt vaak de neus opgehaald, maar je kunt er vaak fantastisch mooie foto's maken en naar hartenlust experimenteren. Ik mag het bij tijd en wijle ook graag doen, waarbij het dan inderdaad de kunst is het zo natuurlijk mogelijk weer te geven en allerlei objecten uit beeld te houden. Het is je hier prima gelukt in een heel leuke serie waarbij foto nr. 6 er voor mij uitspringt.

    Groetjes,
    Ad

    BeantwoordenVerwijderen
  20. O prachtig Loes, ik heb ze nu al een paar keer stuk voor stuk bekeken en ik kan
    me voorstellen dat je er niet weg te slaan was. Je passie voor deze diertjes is ook
    wel terug te zien in deze serie. Stuk voor stuk juweeltjes en een genoegen om te
    bekijken en ik ga er gewoon niet aan beginnen om een favoriet te zoeken.
    Heel mooi allemaal.
    Natuurkieker Coby

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Great and interesting.
    Yours. Have a nice day.

    Patricia

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Hallo Loes
    Aapjes kijken blijft een leuke bezigheid zowel in het echt als op jouw blog. .
    Groeten en een goede zondag.
    Bets

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Schattige apies en heel mooie foto's. Wat een mooi zacht licht bij de eerste foto's, echt bijzonder fraai.

    En natuurlijk mag er best een klimpartij met touw op staan, dat hoort er ook bij en dat is ook 'natuurlijk' gedrag, leuk toch!

    Groetjes,
    Marianne

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Hoi Loes,
    ik vind het zulke lieve koppie's hebben geweldig.
    groetjes Marja

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Hai Loes,

    Inderdaad een fantastisch park met deze kleine aapjes en de neusapen als hoogtepunt.
    Bij bovenstaande aapjes kan ik mij ook uren vermaken, maar het valt nog niet mee om er echt aansprekende foto's te maken.
    Veel kinderen, erg druk (zowel de apen als de mensen), weinig licht op sommige plekken etc.
    Daarom een groot compliment voor deze serie, want er staan een aantal niet alledaagse foto's in.
    Je hebt goed gebruik gemaakt van de voorgrond in sommige foto's, waardoor een mooi natuurlijk kader ontstaat.
    Vooral de foto's 2 en 6 vind ik erg mooi.
    Top gedaan.

    Groetjes,
    René

    BeantwoordenVerwijderen
  26. Hoi Loes...

    Misschien kun je de foto's van de andere apen nog eens plaatsen
    als het komkommer tijd is, maar vraag me af of dat woord op jou
    van toepassing is wat fotografie betreft...
    je hebt er een mooi aapje uitgelicht, een scheetje..
    al sla ik deze zelf altijd over...ik vind de orangs zo mooi
    en de neusapen, al heb ik begrepen dat er daar maar meer 1tje van over is..'maar na het
    zien van deze serie, stop ik hier de volgende keer ook...super gedaan!!

    Nieske

    BeantwoordenVerwijderen
  27. Hoi Loes,
    Je hebt de aapjes weer eens anders maar wel bijzonder mooi gefotografeerd. Mijn complimenten. Ook al is het nog leuker om ze in het wild te zien - en dat geluk had ik - dan nog is Apenheul een prachtig alternatief. Als je er op een rustig moment bent kan je je helemaal uitleven. Ik weet zeker dat je nog wel weer eens terug gaat nu je de mogelijkheden hebt gezien :)
    Groetjes, Kees

    BeantwoordenVerwijderen
  28. Hier kan ik alleen maar een dik compliment voor geven.
    Werkelijk prachte sfeerplaten en zo mooi van kleur.
    Werkelijk heel mooi gedaan Loes.
    Groetjes, Helma

    BeantwoordenVerwijderen
  29. Wat een schatjes! vooral nummer 5 en 6 vind ik zeer geslaagd! Gingen ze niet achter je camera aan? Dat is altijd mijn grootste angst bij de apenheul :-)
    Groetjes, Miranda

    BeantwoordenVerwijderen