De mooie natuur daagt mij uit om te fotograferen, de wens om goed te leren fotograferen daagt me uit om er steeds vaker
op uit te gaan om te oefenen.
Een heerlijke wisselwerking dus, waaraan ik veel plezier beleef.
Op deze site doe ik verslag van mijn pogingen om wat ik zie zo mooi mogelijk vast te leggen.
Bedankt voor je bezoekje, en mocht je een reactie achter willen laten, dan stel ik dat erg op prijs.

Klik op een foto voor een presentatie in groter formaat en hogere kwaliteit!


zondag 12 mei 2013

Covarrubias - Donderdag

Donderdag 2 mei.

Vandaag rijden we naar de Vallei van Hacinas, maar eerst stoppen we even buiten Covarrubias
om Vale Gieren op de rotsen te zien en te fotograferen: 




Heel eventjes hebben we daarbij een vriendelijke blauwe lucht




Wat had ik die blauwe lucht ook graag bij deze vluchtfoto gehad... 




Landing op de rode rotsen




Omdat ik uiteraard niet weet of ik morgen de gieren vanuit de schuiltent van dichtbij ga
zien, probeer ik  maar vast dmv een flinke crop zo'n prachtige roofvogel een beetje
aardig in beeld te brengen




We rijden door en stoppen bij dit schilderachtige oude huis




Het is een oude watermolen, en ik fotografeer de  Molina Lere van alle kanten,
omdat ik zowel de rotsformatie in de achtergrond prachtig vind




als ook die indrukwekkende wolkenlucht.
Eigenlijk boffen we toch maar met het weer,
een strakblauwe lucht en hard zonlicht zou veel 
minder aantrekkelijke platen opleveren



Overal in het landschap zien we ooievaars nestelen op afgezaagde populieren





Geen wereldfoto's, maar dat is dan weer het voordeel  van een reisverslag,
ook mindere foto's mogen aan bod komen om het verhaal te illustreren ;-)




Hoog boven een klein dorpje hebben ooievaars hun nest op een wel heel 
bijzondere plaats gebouwd:  Pal naast het Christus-beeld





Als we omhoog klauteren om een beetje op ooghoogte komen,
dan zien we dat er onder veilige bescherming van Christus 
twee jonge ooievaartjes in het nest zitten,
die groeien vast wel voorspoedig en gezond op ;-)

Achter dit dorpje ligt de Vallei van Hacinas,  en daar is het in het veld eerst tijd voor 
de altijd gezellige en lekkere picknick




Op het programma staan weer de bokeh-bubbels, zowel korte als lange afstand, 
maar de zon ontbreekt weer....
Bart is echter inventief en zet de koplampen van de bus in!
Die truc kunnen we alleen niet te lang volhouden,   een lege accu, 
daar zitten we niet op te wachten...





We gaan de oevers van een eeuwenoud wasmeer verkennen,
en hier krijg ik mijn herkansing met de boomkikkertjes!





Ik maak hier telkens de fout dat ik een te groot diafragma kies,
een keuze die ik overigens welbewust maak, omdat ik achtergrond en omgeving
zo onscherp mogelijk in beeld wil hebben.
Maar te vaak heb ik dan maar één oog van de kikker scherp, 
en dat vind ik niet prettig kijken.
Vandaar dat er slechts twee foto's zijn overgebleven, 
waar maar één oog zichtbaar is




In de loop van de middag komt de zon weer tevoorschijn,  en speel ik nog even met de bokeh.
De oplettende kijker zal zien dat ik hiervoor steeds een madeliefje gebruik,
die groeien hier namelijk overal, en het zijn hele mooie grote, die maar lonken
om gefotografeerd te worden. Maar ik zeg streng tegen mezelf:  
Loes,  je bent niet in Spanje om madeliefjes te fotograferen,  dat kan thuis ook



Toch stiekem eentje,  omdat ik het gewoon niet laten kan ;-)





We gaan verder de Vallei in, hier komen we in een soort prairie,  het is gemeentelijke grond 
waar de boeren hun paarden en runderen weiden.
Ik ben nooit zo wild van paarden, maar met dit plaatje van merrie en veulen 
ben ik heel content, wat staan ze in een schitterende houding voor me te poseren




Zo'n karakteristieke oude schuur en stokoude walnotenboom, die wil ik ook fotograferen.
Het wordt een aardige uitdaging om een storende paal en lelijke voerbakken buiten beeld
te houden, maar na zorgvuldig zoeken naar het juiste standpunt is het gelukt.
Je ziet dat het al laat in de middag is:  mooie lange, en niet te harde schaduwen





Tegenlichtopname.
In de nabewerking heb ik de lucht even lekker dramatisch aangezet,
en de oranje-gele blaadjes van de populieren hebben ook wat extra accent gekregen





Zo'n oude walnotenboom verdient al een plaatje, maar met zo'n fraaie zwarte hengst 
ernaast wordt het nog mooier.  Totdat de hengst ineens in mijn richting rende.....
 pffff... de anderen hebben zich rot gelachen,  ik nam me daar toch een sprint naar de veilige bus!! 
 ja, ik zal het maar bekennen,   ik ben bang voor paarden ;-)

Overigens liep de hengst helemaal niet op mij af, maar naar zijn merrie en veulen
aan de andere kant van het pad,  en daarbij waren we getuigen van een hele mooie liefdevolle begroeting van deze paarden, waarvan ik van de schrik dus geen foto's heb gemaakt.

Verderop gaan we nog aan de slag met oude,  met korstmossen begroeide eiken,
maar ik zie er niet zoveel in, en heb daar dus niets van gebakken,
het kan niet altijd feest zijn ;-)


Slotwoordje:
We zijn vandaag pas laat terug in Covarrubias,   het was volgens mij ca half 8.  Snel even de modderkleren een beetje schoonmaken,  opfrissen,   en tijd voor de gezellige avondmaaltijd in El Galin.
Daar horen we dat de varkensboer morgen weer kadavers naar de voerplek van de gieren brengt,
dus om 11 uur staat ons vertrek naar de schuiltentjes gepland.  Ik kan er nog één nachtje over slapen,  doe ik het of doe ik het niet??
Wat het gaat worden gaat blijken uit het verslag van vrijdag.....


7 opmerkingen:

  1. Ook al kan je madeliefjes gewoon in Nederland fotograferen, goed dat je dit ook in Spanje gewoon gedaan hebt ;-)
    15 en 16 hebben allebei iets bijzonders.

    Maar de echte toppers vind ik toch wel de boomkikker-foto's. De eerste is prachtig met de scherpte-onscherpte in de foto, en het afstekende groen. En de tweede is erg fraai vanwege de diagonale lijnen en de pose van het kikkertje.
    Dus ook al heb je er maar 2 over gehouden, het zijn wel toppers!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Die boomkikker, wat een supermooie foto. dE bloemetjes met de koplampen truuc doen het ook heel goed.
    En de landschappen, ja ik weet nu wel waarom wij jaren achtereen naar Spanje zijn geweest.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Mooi ook weer deze donderdag
    je hebt mooi foto's van het kikkertje en de
    foto van het madeliefje is ook erg mooi en het verslag
    is erg leuk om te lezen......

    op vaar de vrijdag..

    Nieske

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Zo mooi die val gieren maar ook dat kikkertje is weer schitterend.
    Die ooievaars hebben vanuit de verte toch wel iets aparts,
    net als je bloemetjes die tussendoor staan :-)
    Groetjes, Helma

    BeantwoordenVerwijderen
  5. De blauwe lucht bij de eerste foto hadden we inderdaad vaker willen zien. Bij de laatste foto, van de hengst, hebben we hem weer. Ik denk dat de verzadiging/warmte bij merrie en veulen en bij de schuur best wel wat omhoog mag. Is tenslotte op dezelfde locatie gemaakt.
    Nu ik je foto's van de watermolen zie, vraag ik me af waarom ik die toen niet gefotografeerd heb. Zijn toch mooie foto's geworden. Fijn dat we de boomkikker in de herkansing kregen.
    Ik ben benieuwd waarom de foto van de hand van het Christusbeeld de selectie niet gehaald heeft. Daar was je juist zo enthousiast over.
    Je "blauwe" madeliefje is heel sfeervol, gelukkig dat je die toch nog "stiekem" gemaakt hebt.
    Was een leuke dag, die donderdag. Met van alles wat.
    Groeten, Gonnie

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Je kan dat nou wel zeggen van dat madeliefje, Loes, maar voor mij springt die er echt uit. Samen met 14, 17 en 18. Groetjes, Joke

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Zo dit is toch ook een fraaie en afwisselende reeks. Ik kan me voorstellen dat je af en toe
    zelfs even uit gefotografeerd bent.
    Prachtig de Gieren, zowel met als zonder blauwe lucht. Geweldig de boomkikkertjes vooral foto 13
    vind ik heel mooi.
    Ik smul ook van de foto's van die mooie oude watermolen, wat een prachtig oud doorleeft gebouw en
    wat een indrukwekkende omgeving, heel mooi vastgelegd.
    Het is een genoegen om zo met jou deze week door te reizen en had je trouwens graag nog even in galop
    naar de bus willen zien snellen...
    Natuurkieker Coby

    BeantwoordenVerwijderen