De mooie natuur daagt mij uit om te fotograferen, de wens om goed te leren fotograferen daagt me uit om er steeds vaker
op uit te gaan om te oefenen.
Een heerlijke wisselwerking dus, waaraan ik veel plezier beleef.
Op deze site doe ik verslag van mijn pogingen om wat ik zie zo mooi mogelijk vast te leggen.
Bedankt voor je bezoekje, en mocht je een reactie achter willen laten, dan stel ik dat erg op prijs.

Klik op een foto voor een presentatie in groter formaat en hogere kwaliteit!


dinsdag 25 december 2012

Efteling - De sprookjesboom vertelt verder...



Vorig jaar gingen Von en ik in de kerstvakantie lekker nostalgisch naar het Sprookjesbos in de Efteling.  
Wat was het genieten van de  onsterfelijke Sprookjes van Grimm.

Op mijn blog liet ik de Sprookjesboom vertellen, maar het sprookjesboek is nog lang niet uit. 
Daarom gingen wij gisteren wederom op pad om  illustraties te maken zodat de Sprookjesboom  weer nieuwe sprookjes kan gaan vertellen...






Onze 'opdracht'  was  een graadje moeilijker dan vorig jaar, de - veelal bewegende - sprookjesfiguren  achter glas waren namelijk aan de beurt,  het werd een dag van lastige reflecties, vieze kinderhandjes op de ramen, (te) lange sluitertijden en torenhoge iso's,  maar het was ook een dag van onvervalst genieten. 
En sprookjes blijken te bestaan,  want ik ben er ondanks genoemde hindernissen in geslaagd om de volgende Sprookjes van Grimm van plaatjes te voorzien...

Het woord is weer aan de Sprookjesboom: 


"Sneeuwwitje en de Zeven Dwergen"




.... toen de dwergen thuiskwamen vonden ze Sneeuwwitje bewegingloos op de vloer, 
met in haar hand nog de giftige appel. 
Het lukte hen niet haar weer tot leven te brengen.
Daarom maakten ze een glazen kistje en bestrooiden dat met witte bloemen.....




..... Dag en nacht waakten de dwergen bij Sneeuwwitje.......





....  ze plengden daarbij menig traantje.....


*****  *****  *****  *****  *****

"Doornroosje"


.... Eindelijk kreeg het koningspaar een kindje...  



... Een boze fee sprak een verwensing over het prinsesje uit....




... Op haar 15e verjaardag zou ze zich verwonden aan het spinnewiel en sterven.... 




....Een goede fee bepaalde dat het prinsesje niet zou sterven, maar 100 jaar slapen.....




... en zo gebeurde het...




... iedereen in het kasteel viel in slaap...




... Langzaam groeide een ondoordringbare rozenhaag om het kasteel....




...  Na bijna 100 jaar kwam een jonge prins en de rozenstruiken weken vanzelf uiteen....




... Hij vond Doornroosje en hij kuste haar wakker.....


*****  *****  *****  *****  *****

"Roodkapje en de Boze Wolf"



 'Zeg Roodkapje waar je henen, zo alleen, zo alleen'




'Ik ga naar Grootmoeder koekjes brengen, in het bos, in het bos'




'Pas maar op voor de Boze Wolf, pas maar op, pas maar op'




'Ik ben niet bang voor de Boze Wolf, ben niet bang, ben niet bang'




'Oh Grootmoeder, wat heeft u grote tanden!!'


*****  *****  *****  *****  *****

"Assepoester"



...De prins danste  de hele avond met Assepoester tot plotseling de paleisklok sloeg.
Ze maakte zich los uit de armen van de prins en holde de paleistrappen af.
Daarbij verloor ze een muiltje...




... Een paar dagen later verscheen een boodschapper. 
Naast hem zat de prins op een prachtig wit paard.  
Hij droeg een kussentje met daarop een glazen schoentje....




...De boodschapper liep met luide stem: 
"De prins is op zoek naar het meisje van zijn dromen, 
en dat is het meisje dat dit schoentje past" 
Alle meisjes probeerden het, maar hoe ze ook wikten en wrongen,
het sierlijke schoentje was zo klein dat het niemand paste...



... Toen klonk er een zachte stem
"Mag ik ook even passen?"
Daar stond Assepoester in haar oude kleren,
het glazen muiltje paste haar perfect.....








...Meteen veranderde haar oude rok weer in de schitterende gouden jurk.
De Prins tilde Assepoester op zijn paard en zei
"Jij zult mijn bruid zijn" ...

En ze leefden nog lang en gelukkig

Slotwoordje:
Het sprookjesbos  bestaat al sinds 1952,  op dat moment waren er 10 sprookjes uitgebeeld.
Ik heb zo'n flauw vermoeden dat het juist die eerste tien sprookjes zijn die mij zo aanspreken, dat ik ze in mijn blogjes in beeld heb gebracht.
Deze evergreens zijn en blijven voor jong en oud een groot genoegen om te zien, te lezen, en naar te luisteren. Ik heb er in elk geval zelf weer met volle teugen van genoten!

27 opmerkingen:

  1. Je laat het mooi zien Loes, ik hoop dat jij ook nog lang en gelukkig leeft.
    Nr. 12 vind ik het allermooist.
    Groetjes Tinie

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat is jouw sprookjesserie goed gelukt Loes. Heel leuk om de sprookjes zo weer te zien en ik vind het bijzonder dat jullie speciaal hiervoor zoveel tijd uittrekken. Echt mooi gedaan, zeker gezien de moeilijke omstandigheden waaronder je de foto's moest maken. Dat is iets wat ik bijzonder waardeer in jouw werk, het uitgebreide (voor)onderzoek, het uittesten van (nieuwe) mogelijkheden van je camera en lenzen om er het beste uit te halen. Het werpt telkens z'n vruchten af.

    Groetjes,
    Marianne

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ha Loes, wat een leuke blog vol jeugdsentiment.
    Heerlijk om al die sprookjes weer te lezen. En wat zijn je foto's mooi.
    Echt heel knap hoe je dit weer hebt gedaan.

    groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ha Loes,
    Een mooi vervolg op De Sprookjesboom. Ik miste Hans en Grietje, maar die stonden dus in deel 1. De reflecties heb je bijna overal kunnen vermijden dus je missie is geslaagd. Assepoester is pas sinds "kort" in de Efteling te zien en voor mij nog helemaal nieuw. Het valt me op dat het licht er zo mooi is, alsof de zon schijnt. Waarschijnlijk een gevolg van een moderne uitvoering.
    Bij de foto's heb je alle tijd omnaar details te kijken. Een mooi verzorgd, sfeervol Efteling verslag.
    Ben je ook nog in attracties geweest?
    Groetjes, Gonnie

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hoi Loes ,
    heerlijk om even naar de Efteling te gaan met jou dank je wel.
    mooi gefotografeerd
    fijne dagen en een goede jaar wisseling .
    liefs Marja

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hoi Loes, dit heb je weer mooi gefikst.
    Weinig licht, door glas en toch hartstikke leuke foto`s.
    Heerlijk om de sprookjes zo mooi in beeld te zien.
    Ik heb er van genoten zo net voor het slapen,

    groetjes Greet

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Mooi smoesje om toch weer kind te zijn,super Loes.
    Mooi en knap foto werk, want idd het licht en spiegeling is er een grote spelbreker.
    Zelf zoek ik nog altijd naar de gekleurde duiven maar kan ze maar niet vinden !?

    Gr Michel

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Mooi kerstig blogje, sprookjeswerelden blijven toch bekoren. Leuk om ze op deze manier in beeld te brengen. Uitdagende foto-opdracht ook en wederom kunst gebaard!
    groetjes Albertine

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Inderdaad prachtige nostalgie, en ook prachtig vastgelegd.
    Groetjes, Ronald

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Hoi Loes
    ik heb genoten van je sprookjes verhaal in woord en beeld
    het blijft mooi of je nu jong of oud bent.
    groetjes Herman,

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Dit heb je prachtig vast gelegd Loes.
    Hier in Enkhuizen is ook een sprookjes park ( Sprookjes Wonderland ), niet zo groot als de Efteling hoor, hier zijn niet van de grote toestellen, hier is het echt voor de hele kleintjes, wat jij hebt gefotografeerd is hier ook allemaal te zien, je hebt het prachtig in beeld gebracht, toppie!!
    Ik wens je nog een gezellige tweede kerstdag.
    Groetjes Irma

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Haha blijft erg leuk foto's schieten en je moet toch wat met dit gure, mindere weer. Leuke serie....

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Leuke serie Loes, ik heb er in de loop der jaren ook al heel wat opnames gemaakt, het valt door de reflecties inderdaad niet mee om goede foto's door het glas te maken, maar het is jou goed gelukt.

    Groetjes,
    Ad

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Hoi Loes,
    Prachtige serie, het lijkt mij bijna niet te doen om zulke mooie foto's te maken door het glas en met dat licht. Dit was echt heel mooi om te zien.


    Gr Cees

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Hoi Loes, jullie hebben je weer prima vermaakt, dat is duidelijk.
    En missie geslaagd wat mij betreft, heel knap wat je hier laat zien,
    compliment voor deze serie.
    En een leuk onderwerp natuurlijk, dus ook daardoor een blogje om met genoegen
    te bekijken.
    Natuurkieker Coby

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Ook ik geniet daar nog steeds van, Loes. Sneeuwwitje is altijd mijn lievelingssprookje geweest. Samen met Bambi. Ik heb met het zien van je foto's weer even genoten. De tegenwoordige sprookjes/films hebben toch niet meer datzelfde niveau. Sommige mensen vinden het allemaal te zoet, die oude sprookjes, maar ik mag dat wel. Mooie serie en ik kan me voorstellen dat jullie genoten hebben. Groetjes, Joke

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Wat is het allemaal goed gelukt. Geen kindervingertjes te zien, volgende keer nemen we glassex doekjes mee, kunnen we kleine raampjes schoonmaken, hoeven we niet te zoeken naar een schoon plekje. De sprookjes die we vorig jaar niet gedaan hebben waren ook wel de moeilijkste. Alles achter raampjes, gelukkig hadden we de hele dag de tijd en je hebt er mooi kunstwerkjes van gemaakt, het was zeker geen makkelijke opdracht, maar zeker heel goed geslaagd. Een dikke 10...

    LG Von

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Hoi Loes...

    Ik ga met Yvonne mee...Dikke 10...
    geweldig in beeld gebracht, ik weet hoe moeilijk dat is..
    ik vind trouwens de laatste foto's het mooist, dat ligt natuurlijk
    ook aan de Efteling hoe zij dat uitgebeeld hebben, maar het lijken net
    van die mooie prenten uit een sprookjes boek...geweldig..!!
    Moesten jullie de kindertjes aan de kant duwen?? denk dat je daar toch wel even
    mee bezig bent geweest...ik vind ze geweldig goed geslaagd..super gedaan!!

    Lg. Nieske

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Hai Loes,

    Knap werk hoor. Alleen bij de foto's 7, 16 en 19 zie ik een hinderlijke schittering en hier en daar wat (niet hinderlijke) ruis.
    Mooie uitsnedes heb je gemaakt, waardoor weer wat spiegelingen wegvallen.
    Jullie zullen wel behoorlijk wat tijd bij ieder sprookje doorgebracht hebben. Ik ben benieuwd hoe vaak jullie elk sprookje gehoord hebben ;-)
    Complimenten weer voor een fraaie uitvoering! Ik doe het je niet na.

    Groetjes,
    René

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Ha Loes,
    Ik heb er ook weer van genoten!
    Wat heb je dat knap gefotografeerd! En met je soepel lopende gekozen tekst fladderde ik zo door je verhaaltje mee de sprookjes in. hmmmmmmmmmm weer ff terug in de Efteling.
    erg leuk.
    groet
    Maria

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Hoi Loes,

    dit is toch echt genieten!!! En wat mooi die foto's. Je zegt torenhoge iso's maar dat is echt niet te zien hoor. Ook niet dat je deze platen door het raam hebt gemaakt waar inderdaad veelal vieze kinderhandjes op zitten. Echt een compliment voor deze prachtige sprookjes met niet alleen platen maar ook de vertelsels :-).

    OT ik zag je herfstfoto in de Roots staan. Top!

    Groetjes, Helma

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Hoi Loes,

    Wat een prachtige foto's!
    Je teksten zijn ook altijd hartverwarmend.
    Heel leuk om op deze manier de sprookjes weer te beleven.
    Genieten dus ook voor mij. Bedankt!

    Hartelijke groet,
    Els

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Hallo Loes,

    Wat heb je deze sprookjes toch weer erg mooi in beeld gebracht. Het lijkt me knap moeilijk nog, maar dat kan je aan jou wel overlaten met zoveel ervaring inmiddels. Je eerste en je laatste foto vind ik het mooist ;-) De Lichtinval maakt deze foto zo mooi en sfeervol.

    Knap gedaan weer!!


    Fijne jaarwisseling en een gelukkig en gezond 2013!!!


    Groetjes,

    Remco

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Het is voor mij al jaren geleden dat ik er geweest ben dank je voor het rond leiden door de efteling ik heb eer van genoten dankzij jou fotografie tot volgend jaar lieve groetjes Danielle

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Je hebt mooie foto's gemaakt in de Efteling je zou er niet zo snel aan denken. Erg leuk en mooi gedaan.
    De allerbeste wensen voor 2013. Groetjes Janny

    BeantwoordenVerwijderen
  26. De Efteling deel 2, hij is leuk en mooi geworden. Assepoester is mooi gedaan, op zich is het ook een mooi gemaakt sprookje met de visuele effecten.
    Ondertussen ben ik ook nog langs je eerdere blogs gegaan en las dat je inmiddels in het bezit bent van de Sigma 10-20, mooie lens is het hè. Mijn probleem is dat ik de lens te weinig toepas, wanneer je de lens gebruikt zie je achteraf wat er voor fraaie plaatjes mee te maken zijn en denk je dat je de lens eigenlijk vaker zou moeten gebruiken.
    Je agenda ziet er ook mooi uit, zal een hoop werk zijn geweest om deze samen te stellen.

    Ik ben benieuwd wat je morgen naar voren brengt als mooiste 12 van het jaar.
    Alvast een goed 2013 en veel foto plezier het komende jaar.

    Groeten,
    Ron

    BeantwoordenVerwijderen
  27. Hoi Loes,

    Nog even op de valreep van 2012. Wat heb je dit mooi gedaan zeg! Ik vraag me af of ze ergens in de wereld eigenlijk wel zo'n mooi sprookjespark hebben als de Efteling? Mijn favoriet is de slapende soldaat/ridder bij de boom!

    Wens je een fijne jaarwisseling en een goed 2013!

    Groeten, Robert

    BeantwoordenVerwijderen