De mooie natuur daagt mij uit om te fotograferen, de wens om goed te leren fotograferen daagt me uit om er steeds vaker
op uit te gaan om te oefenen.
Een heerlijke wisselwerking dus, waaraan ik veel plezier beleef.
Op deze site doe ik verslag van mijn pogingen om wat ik zie zo mooi mogelijk vast te leggen.
Bedankt voor je bezoekje, en mocht je een reactie achter willen laten, dan stel ik dat erg op prijs.

Klik op een foto voor een presentatie in groter formaat en hogere kwaliteit!


maandag 2 april 2012

Addertjes onder het gras

In dit blogje meer Twentse avonturen.
Gonnie en ik brachten er samen twee prachtige en gezellige dagen door, waarvan we maar liefst anderhalve dag in de Hut van Han zaten!
Nooit geweten dat ik dat zo lang kon volhouden, maar de tijd vloog gewoon voorbij.
In de resterende uren hadden we nog wat wensen op ons lijstje, en kwamen we nog wat verrassingen tegen!






We waren getipt over een Steenuiltje in de buurt. Dus als we de eerste dag rond een uur of vijf de hut verlaten,  gaan we op zoek


Onderweg zien we in een kanaal een paartje futen zwemmen, op zich niets bijzonders natuurlijk, 
maar we hopen allebei op baltsende futen, dus al rijdend volgen we dit paar een hele poos,  
maar geen balts.
Deze foto vind ik echter wel de moeite waard door de spiegelende lijnen in het water.
 Ik heb eigenlijk niet goed opgelet, maar ik neem aan dat het de spiegeling van een 
hoogspanningsmast is, waar de futen precies door heen zwemmen




We maken nog een tussenstop voor deze Aalscholver, 
in broedkleed vind ik het toch wel erg mooie vogels



Door al ons getreuzel bij het kanaal  komen we laat aan bij de plek van het Steenuiltje, 
we moeten een poos zoeken,  en als we het uiltje dan eindelijk gevonden hebben,  
zijn we eigenlijk te laat,  er is nog maar héél weinig licht.
 Geen geweldig mooie foto's dus, maar wél mijn eerste Steenuiltje!




Deze foto maakte ik vanuit de auto bij 1600 iso en 1/13 seconde!
Het lukte  nog redelijk doordat het uiltje doodstil bleef zitten, en dankzij de rijstzak, afstandsbediening
 én de goede tip van Gonnie om de spiegelopklapfunctie van de camera te gebruiken. 
Zo leer je altijd weer wat van elkaar!




 De volgende ochtend zitten we weer in de hut. 
Alle vogels zijn de revue al gepasseerd in mijn voorgaande blogjes, 
 maar op de valreep, vlak voor ons vertrek worden we nog verrast door het Muisje en....



 Het Eekhoorntje komt ineens tevoorschijn, daar hadden we al die tijd al op gehoopt!
Helaas,  hij stond er maar half op, dus ik heb er maar een portretje van gemaakt



Geheel onverwacht rent hij ineens op ons toe,  onze camera's ratelen,  oei, wat rent hij hard,
 alle foto's helaas onscherp, dit is de enige acceptabele.


Na deze leuke afsluiter van de heerlijke dagen in het hutje, pakken we onze spullen in, we sluiten de hut af,  en we gaan van de prachtige lentedag ( donderdag 15 maart) genieten.  We rijden naar een veengebiedje en gaan op zoek naar Heikikkers, want Blauwe Heikikkers staan héél hoog op ons wensenlijstje.
Maar....  we vinden aanvankelijk geen Heikikkers, maar wel iets anders:




Addertjes onder het gras!
Tja, de meeste zitten dus inderdaad tussen en onder het gras.
Als andere fotografen en wandelaars in het natuurgebied ons hier niet op hadden gewezen,
dan hadden we ze vast niet gezien



 Ik had nog nooit een adder gezien,  en ik dacht dat ze veel groter waren.
 Nou fijn eigenlijk, dat ze niet zo groot zijn, want dan lijken ze me best angstaanjagend,
 het zijn tenslotte giftige slangen




 Zolang je geen onverhoedse bewegingen maakt en trillingen veroorzaakt, 
blijven ze rustig in het zonnetje liggen, en hebben we alle tijd om ze te bekijken, 
en te hopen dat ze zich nog wat beter laten zien



Na wat geduld lukt het dan ook om deze adder bijna helemaal in beeld te krijgen.
Gave ervaring hoor!
Ik realiseerde me trouwens pas later dat deze slangen zeldzaam zijn.
Had ik nóg meer mijn best moeten doen op de foto's  ;-)



Door deze verrassende ontmoetingen zouden we bijna de Heikikkers vergeten. Maar ineens horen we 
Wbloeb wbloeb wbloeb  
Wat een apart geluidje,  dat kunnen alleen maar de Heikikkers zijn! 


 Het duurt een hele poos voordat we ze vinden, helaas,  ze zitten héél ver weg, 
 en ze hebben geen zin om dichterbij te komen.
Ach, zo tussen het riet is het toch ook wel een mooi natuurlijk plaatje



 Maar ik kan het toch niet laten om de foto nog even flink te croppen, en ja,
 nu zie ik het beter, ze zijn echt blauw!



En dan zit ons tweedaags uitstapje er helaas op. 
Onderweg naar huis rijd ik toch nog even langs het Steenuiltje,  
waar ik nu prachtig licht heb, maar meer dan een half koppie met één oogje 
krijg ik niet te zien, vond het toch wel een grappig plaatje!



Nog even wat anders, in de vorige blogjes over de Hut van Han is meerdere malen geschreven over de geringde vogels. Ik kreeg er zojuist een interessante reactie op van Han,  die ik er hier even inplak voor wie er meer van wil weten:
"Ik vertel graag wat over de geringde vogels. In Nederland is het erg lastig, zo niet onmogelijk, om op een geschikte plek een hut als deze neer te zetten. Je moet er dagenlijks naar toe kunnen om te voeren, te onderhouden en te observeren. Dat levert al snel de nodige ongemakken bij terreineigenaren op. Daarnaast moet het er vooral zo rustig mogelijk zijn; dus geen wandelaars, honden, enz.
Daarom is het zo mooi dat we hier gebruik mogen maken van de ringbaan van de plaatselijke vogelwerkgroep. Deze mensen werken mee aan een groot internationaal onderzoek naar vogels en levren daarbij een belangrijke bijdrage aan bv de verspreiding van vogelgriep; om maar iets actueels te noemen. Het zijn vooral de mezen die een ring om hebben, en helaas ook wat kleurringen omdat dit in de verplichting van het behoud van de licentie valt. We hebben echter af kunnen spreken om dit vooral bij de voor fotografen wellicht minst interesante soort; de koolmees, te doen. En die zijn hier nu eenmaal in enorme aantallen aanwezig. En juist dat zorgt er weer mede voor dat veel 'verse' n andere vogels het aandurven om zich ook bij de hut te laten zien. Zo hebben we er dus ook voordeel aan. Het is een beetje afhankelijk van de tijd van het jaar hoeveel geringde vogels er aanwezig zijn. In de zomertijdmaanden aanmerkelijk minder.
De spechten die een ring om hebben, zijn speciaal voor ons allemaal aan de linker poot geringd zodat je er met wat tips van mij erg makkelijk rekening mee kunt houden en ze dus ringloos kunt fotograferen.
Overigens komt een belangrijk deel van de opbrengst van deze hut ten goede aan het onderzoek van deze vogelwerkgroep. En zo wast de ene hand de ander:-)) "


Slotwoordje:
Ik hoef vast niet af te sluiten met de mededeling dat we twee fantastische dagen hadden,  dit blijkt wel uit de drie enthousiaste blogjes die ik gemaakt heb.
Rest mij Gonnie te bedanken voor het idee en voor de gezelligheid,  we zijn het er beiden over eens, voor herhaling vatbaar!
En wie nog niet bij Gonnie langs geweest is, gauw doen, want zij heeft ook geweldig mooi fotowerk geplaatst. Dit is het linkje 

33 opmerkingen:

  1. Hoi Loes......

    Heerlijke serie...kan me voorstellen dat jullie genoten hebben, vooral in de Hut van Han...daar hebben jullie ook heerlijke foto's kunnen maken, ik dacht al bij je vorige blog er komt vast een Eekhoorntje voorbij...die zou ik ook nog wel eens graag willen fotograferen, maar mislukt me steeds..Ja en dan op weg naar de Steenuiltje en iedere keer zien jullie iets nieuws, wat eigenlijk niet in de planning zit en dat kost tijd..
    De Steenuiltjes zijn idd prachtige mini uiltjes..ondanks je lange sluiter heb je er toch redelijke foto's van kunnen maken, vooral de laatste vind ik toch wel erg grappig, net dat ene oogje over de nok van het dak...
    De adders zijn een soort van toegift...erg mooi, ik heb ze nog nooit gezien, maar lijkt me ook wel een beetje eng...ben niet zo van de slangen..
    en dan nog wat heidekikkkers....jullie weekend kon niet meer stuk volgens mij...

    Nieske

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Fantastisch Loes, muizen en adders, een mooie combi.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoe mooi je log ook is, de laatste van het steenuitltje die met een oog jou aan zit te kijken...super !

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hai Loes,

    Tsjonge, 2 topdagen!
    Fantastisch dat je de adder hebt kunt platen.
    Zonde dat het zo ver weg is, want je rijdt er niet ff langs.
    Vooral de 2de foto van het steenuiltje is een uitstekende prestatie.
    Mooi bewerkt ook. Tsja, die opgeklapte spiegel. Vaak denk ik eraan als het al te laat is.
    Goed dat ik er weer even aan herinnert wordt op deze wijze.
    Prachtige series heb je weten te maken in die 2 dagen.

    Groetjes,
    René

    PS: Ik had op de site van Han al gelezen over dat ringstation.
    Blijft wel jammer, maar beter zo als dat er af en toe een ongeringd vogeltje langskomt.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hoi Loes

    wat een afsluiter, prachtige foto's
    Die addertjes zijn een mooie verrassing zeg, de enige slangachtige die ik in Nederland in het wild heb gezien is een ringslang en dat was maar 1 keer, helemaal top en mooi vastgelegd.

    Het steenuiltje staat er ondanks de omstandigheden ook mooi op, en persoonlijk vindt ik de laatste foto eigenlijk ook het mooiste, dat ene oogje net over de dakrand heen, het laat veel te raden over, maar dat maakt de foto in mijn belving juist leuker.

    en dan die hut, Ik heb de link naar de website van Han maar even opgeslagen, want dat lijkt mij ook een hele beleving, die zet ik zeker op mijn wensenlijstje, en mocht er iemand een keer de huur willen delen dan houd ik me aanbevolen

    Groetjes
    André

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Steenuiltje is best nog wel erg mooi met die bevederde poten. Een van de mooiste kleinere vogels vind ik. Je adder kijkt gemeen maar zo zijn adders nu eenmaal dat zijn geen lolbroeken. Een fraaie serie met hoop op meer want zo'n uiltje blijft vaak op een bepaalde plek...

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hoi Loes,
    Prachtige serie heb je weer gemaakt. Ik ben wel jaloers op je adders, die wil ik zo graag ook eens op de foto zien te krijgen. De steenuil is ook prachtig, ook al zat het licht niet mee. Ik heb weer volop genoten van je blog.

    Gr Cees

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wat een blog weer, dat steenuiltje, wat is dat een schattig beestje.
    Het muisje en de eekhoorn, geweldig. Dan ook nog een adder, en blauwe kikkers, jullie hadden ze gevonden. Wat een mooie gevarieerde blog, foto technisch vind ik de muis en eekhoorn het beste, maar ook het steenuiltje bij weinig licht is heel geslaagd. Van de adders vind ik de eerste (na de eekhoorn) het mooiste, mooi standpunt.

    Groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hoi Loes,
    2 dagen om nooit te vergeten lijkt me!
    Het laatste uiltje net dat ene oogje die vindt ik erg mooi.
    En dan die slangen, gelukkig zat er een camera tussen lijkt me toch best wel eng.
    Ook de kikkers heb je toch nog gevonden en ja ja het Eekhoorntje...zo lief.
    Je mag trots zijn op al je gemaakte foto`s zo lekker dicht bij de natuur!
    Dikke complimenten.
    Groetjes Cristien

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Nou die twee dagen zijn wel weer optimaal besteed!
    Wat een prachtige dingen heb je allemaal weer gezien.
    Het Steenuiltje vind ik heel gaaf, zelf nog nooit gezien
    en die laatste foto vind ik echt geweldig.
    Maar ook het muisje en de Eekhoorn zijn leuke waarnemingen.
    En ja de Adder, dat is toch ook heel leuk en bijzonder om
    ze te zien. Je hebt ze fraai vastgelegd.
    En bij de Heikikkers hetzelfde euvel als ik had, ver weg dus
    Heikikkers in hun omgeving, maar ook dat is mooi.
    Prachtige blog met prachtige waarnemingen.
    Natuurkieker Coby

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Hoi Loes,
    Jij weet er nog een fijn blog uit te halen, ik weet niet of mij dat gaat lukken. De aalscholver en futen staan er mooi op. En het steenuiltje is toch nog goed gelukt, ook al had jij er een hard hoofd in. De laatste is een plaatje, zo met dat ene oogje boven de rand uit. Geweldig!
    We waren dus net een of twee dagen te vroeg voor de heikikkers, helaas. Ze waren al wel blauw. Jij hebt in elk geval bewijs dat ze er zaten.
    Maar de grote verrassing zijn toch de adders. Als ik zo jouw foto's zie, lijkt het zo gemakkelijk. Maar wat was het lastig om ze een beetje vrij in beeld te krijgen. Of ze lagen stil met de kop verborgen of ze bewogen te snel en steeds maar zat dat gras in de weg.
    Je kunt de prachtige structuur van de huid goed zien en het mooie rode oog.
    Fijn dat Han nog gereageerd heeft en het nog een keer heeft uitgelegd.
    Jij ook bedankt voor je prettige gezelschap!
    Groetjes, Gonnie

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Tuurlijk gaat het jou lukken om hier een blog uit te halen! Jouw steenuiltje zag er een stuk beter uit dan de mijne, je adders wil ik ook zien ( met flitsend tongetje..) en je futen zijn ongetwijfeld ook mooi!
      Dus ik zou zeggen kom maar op Gonnie!

      groetjes
      Loes

      Verwijderen
  12. Hallo Loes
    Je hebt er weer een mooie serie van weten te maken, vooral die adder vind ik heel speciaal , die zie je niet zoveel.
    Groeten Bets

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Hallo Loes
    je hebt weer veel gezien maar ook op de foto weten te krijgen.
    ik vind ze geweldig.
    groetjes Herman,

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Loes ik lees aan alles dat je het geweldig hebt gehad.
    Ik wil toch echt eens naar de hut van Han gaan, hoewel mijn eigen tuin ook een vogel paradijs is is het toch leuk om eens in een andere setting te zijn.
    de steenuiltjes heb je er ondanks de moeilijke omstandigheden heel leuk opgekregen.
    de bluwe kikkers....wahahahaha meid die hadden je in de smiezen...kijk ze slim kijken.
    geweldig leuke foto`s!
    Al met al is je werk en moeite meer dan beloond.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Leuke waarnemingen hoor. De foto van het steenuiltje met alleen zijn kruin en ene oog boven de dakrand uit vind ik erg grappig :-)
    Bedankt nog voor je reacties op m'n blog.
    Victor

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Wat een mooie blog met veel afwisseling.
    Muis, Eekhoorn, adder!! Je Steenuil ook super en die laatste is echt grappig!
    En niet te vergeten: de mooie Aalscholver in zijn Art-deco broedkleed!
    groet,
    Maria

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Hoi Loes
    Wat hadden jullie twee geweldige dagen..En wat een topfoto's / momenten..
    De Steenuil is geweldig..zelf al laat hij maar één oogje op je laatste foto zien..hij is super!!
    En dan die Adder..Geweldig wat een geluksmoment..Zoiets lijkt me helemaal geweldig..
    Ik zag al aan je bezoekersaantallen dat je iets bijzonders had..
    En dat hebben jullie zeker gezien..ook de foto's uit de hut en de heidekikkers..
    Ja...Top dagen!!
    Groetjes Henk

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Hoi Loes
    Wat hadden jullie twee geweldige dagen..En wat een topfoto's / momenten..
    De Steenuil is geweldig..zelf al laat hij maar één oogje op je laatste foto zien..hij is super!!
    En dan die Adder..Geweldig wat een geluksmoment..Zoiets lijkt me helemaal geweldig..
    Ik zag al aan je bezoekersaantallen dat je iets bijzonders had..
    En dat hebben jullie zeker gezien..ook de foto's uit de hut en de heidekikkers..
    Ja...Top dagen!!
    Groetjes Henk

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Hoi Loes,

    Zijn jullie voor het geluk geboren of zo? Een eekhoorn, een steenuil en ook nog eens zeldzame adders. Van harte hiermee, voorwaar twee fantastische dagen met fantastische foto's! Vind dat steenuiltje die over de nok heen gluurt eigenlijk wel zo leuk zo. En de adderfoto waar hij geheel op staat, is een plaatje.

    De eerlijkheid gebiedt mij te zeggen dat het lang niet alleen de koolmezen zijn die geringd zijn; ik had een geringde boomklever, roodborst, vink, etc. Maar wat kan het bommen.

    Groeten, Robert

    BeantwoordenVerwijderen
  20. waar moet ik mee beginnen met al dit moois, jullie hebben twee super dagen gehad, hoeveel beestjes zijn jullie niet tegen gekomen, heb je ze al geteld, wat een lef om tussen de adders een foto te maken, ik denk dat ik bij je op de rug had gezeten, wat een pracht kop, maar ohhh zo eng voor Von. En je eekhoorntje in portret stand, zo lief, en een aalscholver mooi in zijn verenjasje, kan zo wel even doorgaan, het is een lekker bloggie waar je trots op mag zijn, zoals elke blog die je maakt. Van alle markten thuis..

    Groetjes Von

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Ja als je dit allemaal kunt vast leggen in twee dagen dan heb je toch wel mazzel, twee of zijn het nu drie nieuwe soorten die er meer dan goed opstaan en het addertje super !
    De laatste met het steenuiltje net boven de nok uit is heel erg leuk Loes.
    Knap gedaan !

    Gr Michel

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Dat zijn inderdaad twee hele mooie dagen geweest Loes. En deze keer betekent een addertje onder het gras iets positiefs. Dat laatste steenuiltje heeft iets speciaals. Goed dat je die even meenam.

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Mooi dit drieluik, Loes, van de vogels naar de adder, eekhoorn, wolmuis en kikkers. Ik ben zelf geboren in Twente, maar heb nog nooit een adder gezien... Waar was het veengebiedje? Mooie waarnemingen hebben jullie gedaan en natuurlijk ook weer vastgelegd!
    Groeten, marion

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Hà Loes, je had toch wel even het gras weg kunnen halen bij de Adders (smile).
    Wat gaaf om voor je lens te krijgen!
    Lijkt mij lastig fotograferen maar ze staan er mooi scherp op.
    Ook de Aalscholver vind ik erg mooi.
    Grappig de Futen met de weerspiegeling van de hoogspanningsmasten.
    Je was wel nèt te laat want de Futen meer links in beeld zou mooier zijn.
    Het Eekhoorntje en Muisje prachtig en dan ook nog de Steenuiltjes, jullie hadden echt TOPdagen.
    Ook ik vind de laatste van het Steenuiltje erg grappig, geweldig dat glurende oogje.
    O ja, ook nog Heikikkers, ver weg maar ze staan er mooi op,
    groetjes Greet.
    Ik heb je eigenlijk veel te lang niet gezien.......

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Schitterend Loes die Adders, alleen al die blik in de ogen.
    Lijkt me overigens nog lastig om een Adder (of welke slang dan ook) voor je lens te krijgen, volgens mij loop je er zo voorbij.
    Dat Steenuiltje achter de nokvorst is top.
    De blauwe heikikkers zijn ook mooi ondanks de afstand.

    Groeten,
    Ron

    BeantwoordenVerwijderen
  26. Hoi Loes,

    Top voor je die steenuil!
    Dat is toch prachtig die adder en nog goed geplaat ook!
    Geweldig die sneaky plaat van die uil!

    Peter

    BeantwoordenVerwijderen
  27. Mooie diverse serie ... de aalscholver staat er goed op ... en de steenuil ... gaaf! De adder ook erg bijzonder ... veel mooie foto's ... top!
    Groetjes,Miranda

    BeantwoordenVerwijderen
  28. Hoi Loes,

    Fraai zoals je de futen op de foto hebt gezet. Prachtig zoals dat lijenspel wordt doorbroken en wat mij betreft precies op het juiste moment afgedrukt!
    En die adders: ik krijg er nu al kriebels van, dat lijkt me toch behoorlijk eng! Een kleine ringslang kreeg mij met een schijnaanvalletje al aan het schrikken, laat staan een giftige adder...

    Jammer van de Heikikkers dat ze zo ver weg en tussen het riet zaten. Hopelijk volgend jaar beter?!
    (en wie weet dan inderdaad met mij in de korte broek erbij als beeldvulling, haha)

    Je afsluitende steenuiltje vind ik ook weer helemaal super! Zo'n aparte compositie vind ik toch een stuk leuker en spannender dan een standaard portretje :-)

    Groet, Wouter

    BeantwoordenVerwijderen
  29. Ik vind vooral het eekhoorntje erg schattig. Jammer dat de rest te onscherp was. Maar ja, die beestjes gaan niet even uitgebreid voor je poseren. Deze is zeker geslaagd vind ik.
    Groet, Monique

    BeantwoordenVerwijderen
  30. Hallo Loes,

    Die andere bezoeker was dus wel een eekhoorn. Jammer dat hij niet echt mee wilde werken, maar je laatste opname is toch wel 1 om tevreden mee te zijn. De Steenuil vind ik erg knap gedaan in het laatste licht. Ik heb ze nog niet zo mooi. Vooral je laatste opname van de Steenuil heeft een leuk kiekeboe gehalte, wat mij zéér aanspreekt. Ja Adders zo op de plaat kunnen leggen , daar heb ik alleen maar waardering voor. Zijn echt wel unieke beelden van zo'n slang die hier hier in Nederland gewoon in de vrije natuur leeft. blik mooi gevangen. Als die konden doden...?!

    Het waren zeker weten 2 onvergetelijke dagen voor je geweest in Twente.

    Groeten,
    Remco

    BeantwoordenVerwijderen
  31. Slaakt gewoon maar even een diepe zucht van emotie. wat geweldig dat je dat steenuiltje kon vastleggen. Deze staat nog altijd op mijn wenslijstje even als een blauwborst.

    Je aalscholver in broedkleed vind ik echt fantastisch om te zien. Als je ze ziet vliegen zie je alleen maar een zwart verenkleed, maar als je ze zo dichtbij kan bekijken zie je pas hoe mooi ze eigenlijk zijn.

    Adders heb ik ook nog nooit gezien, maar wat niet is kan altijd nog komen. ook fijn dat je je uitleg over de geringd vogeltjes bij de Hut van Han erbij hebt gezet.

    Hele fijne Paasdagen Loes.

    groetjes, Helma

    BeantwoordenVerwijderen
  32. een spannend avontuur met die adders; lijkt me toch best wel eng!!
    je laat hier weer mooie foto's zien en leuk de uitleg over de geringde vogels bij de schuilhut; ben er zelf nog nooit geweest, maar ken het plekje natuurlijk van zoom.
    leuk dat je het uiltje kon spotten en idd met dat koppie net boven dat dak uit is heel leuk.
    ik heb weer genoten Loes,
    groetjes Astrid

    BeantwoordenVerwijderen