De mooie natuur daagt mij uit om te fotograferen, de wens om goed te leren fotograferen daagt me uit om er steeds vaker
op uit te gaan om te oefenen.
Een heerlijke wisselwerking dus, waaraan ik veel plezier beleef.
Op deze site doe ik verslag van mijn pogingen om wat ik zie zo mooi mogelijk vast te leggen.
Bedankt voor je bezoekje, en mocht je een reactie achter willen laten, dan stel ik dat erg op prijs.

Klik op een foto voor een presentatie in groter formaat en hogere kwaliteit!


dinsdag 7 februari 2012

De Blauwe Schicht


Bij mijn serie van de Wilde en Kleine Zwanen had ik ze al aangekondigd:    
nog meer beelden van deze prachtige winterse zaterdag in de AWD, vandaag dus een volgende selectie.


Een mooie en bijzondere ervaring die ik graag wil delen  is toch wel deze:
Op een ongebruikelijke plaats langs een van de kanalen zag ik wat fotografen staan, de lens gericht op 'iets'  aan de overkant.
Wat dat 'iets' dan wel was,  dat ontdekte ik al gauw,   een IJsvogeltje !!




IJsvogeltjes associeer je toch al gauw met urenlang wachten in een schuilhut, dus wat is het dan gaaf als er zomaar eentje op een redelijke afstand zit,  en zo druk bezig is met duiken en visjes vangen,  dat hij zich niks aantrekt van alle ogen en lenzen die op hem gericht zijn.
Nou besef ik heel goed dat het ijsvogeltje gewoon bezig is met de harde strijd om te overleven, steeds meer water vriest dicht,  dus het kost steeds meer moeite en  energie om aan de eerste levensbehoefte komen : visjes


IJsvogeltje op een rietstengel in het zonnetje,  dat geeft je dag toch wel een gouden randje,
maar het kan nog mooier......




IJsvogeltje in de vlucht!




of... in de vlucht met visje!




en landend met visje




Ja,  dit is genieten zo op een zonnige zaterdagochtend...





En daar zitten / liggen we dan...
De Lady in Black,   that 's me,
nogal incognito, maar wel lekker warm :-)

Bedankt Henk, voor het maken en sturen van deze foto!









's Lands mooist gekleurde vogeltje,  in de vlucht vallen die prachtige kleuren nog eens extra op 




En dan begrijp je helemaal de bijnaam die het IJsvogeltje draagt:




"De Blauwe Schicht"




Héél graag had ik hem ook nog duikend gehad  (  tja, een mens is nooit tevreden ...) 
  maar dat  ging echt te snel , of mijn reactievermogen was te langzaam,  
dat kan natuurlijk ook ;-)
Nou,  ik ben er evengoed wel blij mee hoor!



Slotwoordje:


"Vanmorgen vloog zij nog...."


Dit ijsvogeltje heeft het niet gered,  ik vond hem gistermorgen drijvend in het betonnen kanaaltje.
Hij zal helaas niet de enige zijn die deze strenge winterperiode niet overleeft.......






39 opmerkingen:

  1. Hai Loes,

    Het valt nog niet mee om deze snelle rakkers in vlucht vast te leggen.
    Maar jij hebt hier toch zeker fantastische platen kunnen maken.
    Prachtig!
    Gelukkig voor jou stond er een lekker zonnetje, waardoor je snelle sluitertijden kon halen.
    Dit zal je niet vaak meer meemaken, dus koester deze foto's!
    Mazzelkont! Gelukkig kan je mooi fotograferen, waardoor we zo even kunnen genieten van deze zeldzame beelden.

    Helaas overleven vele ijsvogeltjes deze winter niet, maar de sterke blijven over en zorgen
    voor nog sterker nageslacht.
    Ik denk niet dat het ijsvogeltje dat dood in het water drijft, dezelfde is van jouw foto's.
    Die zit zo goed in haar veren en ziet er erg gezond uit.

    Groetjes,
    René

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hallo Loes
    Wat ben jij een geluksvogel om het ijsvogeltje te fotograferen. Mij is het nog steeds niet gelukt. Jammer van het dode vogeltje, maar ze hebben het nu extra moeilijk. Bedankt voor je mooie serie.
    Groeten Bets

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hey Loes,

    Wat een geweldige foto's. Bofkont!
    Een ijsvogel in vlucht met visje in de bek. Die heb ik nog nooit gezien. Zo goed gedaan. Goed scherp. Mooie achtergronden erbij, de ijsvogel valt heel goed op. Je hebt er wel een hele beste lens voor gebruikt.
    Dit is mijn favoriet!

    Helaas eindigt het verhaal een beetje triest. Dit weer is niet zo best voor het ijsvogeltje. Dit vogeltje kan juist niet goed tegen kou en ijs.

    Dank voor het delen.

    Gr. Nicole

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Vergeet ik nog de plaat die iemand anders heeft gemaakt. Ben jij helemaal in het zwart? Schoenen muts enz.... Je valt niet op zeg.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Geweldig mooi Loes.
    Hopelijk blijft het bij een enkel dood ijsvogeltje !!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hoi Loes,
    Wat een feest, je foto's! Weer eens wat anders dan op de stok in de Oostvaarders! Inderdaad super incognito, maar wrsch wel lekker warm! Gewldige foto. Mijn facvorieten zijn 1 en 3. Wel sneu, die laatste foto. Hij ziet er nog zo mooi uit.....

    Groetjes Sieneke

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hoi Loes,

    Geweldige serie heb je gemaakt zeg. Schitterend zijn ze.
    Maar wat jammer van je laatste foto. De natuur is schitterend, maar ook hard.

    Groet,
    Arné

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hallo Loes,
    Wat een geweldige serie van het IJsvogeltje. Ik heb hem donderdag ook even gezien en gefotografeerd, maar mijn lens rijkt niet ver genoeg. Gelukkig had jij ook zon en zat het IJsvogeltje aan de goede kant van het kanaal. Ben blij om te zien dat hij nog visjes vangt. De laatste foto is triest, maar hoort erbij.
    Groetjes Odette

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Wat een mooie opnames!!!
    Ik hoop echt dat het niet dezelfde is als de dode ijsvogel aan het eind van je blog.
    Kan niet waar zijn, jouw gefotografeerde ijsvogel toont nog zo goed, en had een visje....
    dus eten!
    groet
    Naria

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Oja en Naria is een typefout, moet natuurlijk Maria zijn, of is het een fraudiaanse vergissing, en was het NAAR.....;0

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Hoi Loes....

    Ik herkende je aan je muts....

    Prachtige opnames...staat ook nog heel hoog op mijn lijstje...
    dus ben wel jaloers op je...
    Mooie serie, prachtig gefotografeerd tegen het riet...
    prima kleuren combinatie...toppie hoor

    Lg, Nieske

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Hoi Loes,

    Wat een vreselijk mooie foto's en wat een vreselijk eind van je bericht. Vreselijk is wat dik aangezet voor wat betreft de dood van de ijsvogel maar het is wel erg jammer; ze hebben de laatste jaren al wat klappen te verduren gehad. Nou halen ze dat meestal in rap tempo weer in maar bij een reeks van dergelijke winters wordt het penibel. Trouwens veel mooiere foto's zo dan op zo'n stom stokkie.

    Groeten,
    Robert

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Hallo Loes,
    Leuke belevenis een vliegend en vissend ijsvogeltje binnen zoombereik. Daar heb je goed gebruik van gemaakt. Mooi hoor. Meestal slaat de ijsvogel de vis dood op de tak waarop hij zit. Hoe doet hij dat op een rietstengeltje? Zonder klap zo naar binnen toe?
    Wat sneu zo'n dood ijsvogeltje dat daar zo ronddrijft. Ze zullen het wel erg moeilijk hebben met steeds meer dichtgevroren watertjes. Hopelijk redden de meesten het.
    Weer een mooi AWD avontuur.
    Groeten, Gonnie

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Super foto's! Erg he van die IJsvogels, ik heb het de afgelopen dagen van veel mensen gehoord helaas...

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Hoi Loes,
    Prachtig om te zien al die foto's van de ijsvogel, zo mooi langs het riet. Alleen jammer dat ze het nu zo moeilijk hebben.

    Gr Cees

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Hallo Loes,

    Wat moet jij ondanks dat je pas rond half 12 de AWD inliep een top dag hebben gehad. Eerst een compleet blog gemaakt over de Wilde en Kleine Zwanen, en nu weer unieke beelden van een vliegende en stilzittende Ijsvogel. Wat een bijzonder moment had je hier te pakken. Hoe vaak krijg je een kans dat zo'n Ijsvogel zijn schuwheid verliest. Ja onder zulke weersomstandigheden dus. Ik vind erg knap hoe jij deze Ijsvogel zelfs vliegend nog zo mooi op de foto hebt weten te zetten.

    Helaas een erg triest einde van je blog met de dode vondst van een Ijsvogel. Ja de natuur is keihard onder deze koude omstandigheden.

    Ik ben benieuwd wat voor foto's je nog meer hebt gemaakt tijdens deze dag. Ik word wel erg jaloers gemaakt met al die winterse blogs vanuit de AWD. ;-)

    Groetjes,

    Remco

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Loes wat heb je een mooi moment gehad met dit ijsvogeltje, dit is genieten voor de volle 100%. En zo mooi van kleur door het zonnetje op het lijfje, en niet eens in een schuilhut..;-) waar je uren moet wachten.
    Dit is een serie om te koesteren, schouderklopje en nu niet naast je schoenen gaan lopen, krijg je koude voeten..;-)
    Ga ze nog een keer kijken, alleen van de laatste wordt ik wel een beetje triest. Hopelijk gaat het heel snel dooien voor de vogels.

    LG Von

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Tsja, daar hebben we Loes weer.

    Zo onopvallend in het winterse landschap heb je wel de foto's weten te maken die iedereen wil maken.
    Een vliegende ijsvogel met prooi! Knap werk, zeker de steadyshot gebruikt tegen de bibberende handen?
    Jij moet een top dag gehad hebben, petje af (of toch maar niet met dit weer)

    Groeten,
    Ron

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Schitterend die foto's van de ijsvogel
    maar ook verdrietig dat er een het leven heeft gelaten
    Gr Ria

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Ohh Loes, wat zijn jouw ijsvogelfot's mooi.
    Vooral de actiefoto's (visjes vangend) heb je echt heel goed gedaan.
    Het was super daar langs de waterkant, wat hebben we genoten.

    Och, die arme ijsvogel in het kanaaltje. Dat is dan weer de keerzijde van dit winterweer.
    groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Mooi serie gemaakt Loes
    Prachtig de IJsvogel bij het riet.
    Groet Arjen

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Hoi Loes,
    Wat een prachtige voorstelling heb je gemaakt van het kleine blauwe vogeltje. En och wat zegt de laatste foto veel. Helaas is dat de keerzijde van de munt.
    Tot de volgende blog.
    Hillie & Niels (de reptons)

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Hoi Loes!
    Dit is het wel hè!
    Wat een geweldige foto`s van het IJsvogeltje........en niet op het bekende stokje.
    Met visje, zonder visje, vliegend, landend allemaal prachtig!
    Ook leuk om te zien hoe je er uitzag toen je deze foto`s maakte.
    Wat een dag had jij.
    Jammer van het eind van dit blog, het dode IJsvogeltje, ja de dieren hebben het moeilijk!
    In de AWD is nog wel water open maar hier in de buurt zijn bijna geen wakken.
    Ik zag van de week een Reiger bij een dichtgevroren slootje staan, was een triest gezicht.
    Hopelijk Vrijdag een elfstedentocht en daarna mag het gaan dooien van mij.
    Groetjes weer,
    Greet

    BeantwoordenVerwijderen
  24. jeetje Loes..... ! Hoe dicht liggen schoonheid en dood naast elkaar! Wat een domper op je mooie reportage van die stralende winterdag!
    groetjes Albertine

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Hoi Loes,

    De serie van de ijsvogel had ik nog niet gezien toen we met jou de AWD verkenden. Werkelijk een prachtige serie. En op een rietstengel vind ik het ijsvogeltje ook veel mooier dan op een stok. De foto's in vlucht zijn knap gemaakt zeg! Scherpstellen op zo'n snelle schicht valt niet mee.
    Ondanks het droevige karakter is de laatste foto heel bijzonder. Zo'n ijsvogelfoto heb ik nog nooit gezien. In een enkel beeld geef jij een strenge winter weer. Een symbolische plaat die mooi is van droefheid.

    BeantwoordenVerwijderen
  26. Oooch ... die laatste foto ... wat sneu!
    Ik ben stiekem wel een beetje jaloers op de rest van je serie ... heel veel mooie foto's en de ijsvogel herkenbaar in beeld en nog scherp ook in de vlucht e.d. knap hoor ... dit is genieten geblazen! Groetjes,Miranda

    BeantwoordenVerwijderen
  27. Loes,

    Wat een leuke serie van de ijsvogeltje.
    Toppers voor mij zijn de platen dat die opvliegt!

    Peter

    BeantwoordenVerwijderen
  28. Hoi Loes,

    ik had je foto's gisteren al bekeken maar wilde deze eerst even aan mijn ega laten zien. Dit is werkelijk een schitterende serie van dat ijsvogeltje en wat heb je deze prachtig weten vast te leggen. ik is best beetje jaloerssssss......... Die in vlucht met dat visje is super en die van "De blauwe Schicht" idem dito Wekelijk top dit.

    groetjes, Helma

    BeantwoordenVerwijderen
  29. Triest einde wat maar weer duidelijk maakt dat de naam ijsvogel weinig zegt over zijn overlevingskracht in de ijskoude. Je hebt wel een erg leuke serie geschoten van een vogel die ik hier wel zie, maar zelden en altijd eerder hoor of die blauwe flits, en dan is het voorbij...

    BeantwoordenVerwijderen
  30. Haha, dat mutsje ik ben hem nog niet vergeten hoor!
    Maar jeetje wat een super serie, met een slot waar ik het koud van krijg...
    Ze hebben het zwaar, nu maar duimen dat er wat over blijft.
    Deze foto`s je moet er ook echt trots op zijn!
    Wat een gaaf, steeds in de vlucht.

    Groetjes Cristien.

    BeantwoordenVerwijderen
  31. Jeetje Loes wat een mooie serie zeg, ik heb ze afgelopen vrijdag ook zien vliegen, maar kreeg ze er niet goed op, was ook op een andere plaats, maar herken wel het gevoel van een IJsvogel fotograferen die je niet vanuit een kijkhut besluipt, het is verder weg, maar op de een of andere manier voelt het toch dichterbij en bellef je het intenser.

    en je laatste foto maakt wel duidelijk dat het weer een zware winter wordt voor de IJsvogels, weet niet welke voorvaarder de naam IJsvogel verzonnen heeft maar die heeft de plank finaal misgeslagen ;-)

    Groetjes
    André

    BeantwoordenVerwijderen
  32. Great images, but the last one was a tradic moment ....

    BeantwoordenVerwijderen
  33. Hoi Loes, wat een geweldige serie van de IJsvogel, bijzonder knap werk
    om zoveel prachtige actiefoto's van de IJsvogel te kunnen schieten.
    En dan ook nog zo'n fraaie achtergrond er bij.
    Treurig dat je dan naast zo'n prachtige belevenis dan ook een dood IJsvogeltje
    treft. De natuur is bikkelhard helaas...
    Maar groot compliment voor deze fraaie serie!
    Natuurkieker Coby

    BeantwoordenVerwijderen
  34. Wat een prachtige serie! Jamer dat het vogeltje het niet overleefd heeft. Je zou denken dat hij wel tegen een beetje winter kan (gezien zijn naam).
    Groet, monique

    BeantwoordenVerwijderen
  35. Hoi Loes
    Ach..Het Ijsvogeltje..Wat vervelend om dat te zien..
    Ja..De Ijsvogels hebben het moeilijk..wat is er veel dichtgevroren..
    Normaal gesproken is er veel meer open water in de AWD.
    Maar ja..
    Je foto's zijn super..Het is dat ik boodschappen moest halen ( dus nog een beetje op tijd thuis wezen/anja net uit het Ziekenhuis) want ik had daar nog wel langer kunnen genieten..wat was dat gaaf.
    En zoals je schreef..echt heel anders dan vanuit een kijkhut..
    Prachtige serie Loes
    Groetjes Henk..
    p.s. Ja..je zat goed ingepakt :)

    BeantwoordenVerwijderen
  36. Hoi Loes,
    Tja, wat kan ik nog toevoegen aan alle andere commentaren?
    Erg knap zoals je haar (het is een vrouwtje, herkenbaar aan de rode vlek aan de onderzijde van de snavel) scherp hebt weten te fotograferen, zelfs in de vlucht!
    En jammer dat we haar maandag niet meer gezien hebben... :-(

    Groetjes, Wouter

    BeantwoordenVerwijderen
  37. Jeetje, wat een knappe foto's. Ze zijn zó bizar snel, maar je hebt ze gewoon én vliegend én met visje, erg gaaf!

    Groetjes,
    Roeselien

    BeantwoordenVerwijderen