De mooie natuur daagt mij uit om te fotograferen, de wens om goed te leren fotograferen daagt me uit om er steeds vaker
op uit te gaan om te oefenen.
Een heerlijke wisselwerking dus, waaraan ik veel plezier beleef.
Op deze site doe ik verslag van mijn pogingen om wat ik zie zo mooi mogelijk vast te leggen.
Bedankt voor je bezoekje, en mocht je een reactie achter willen laten, dan stel ik dat erg op prijs.

Klik op een foto voor een presentatie in groter formaat en hogere kwaliteit!


dinsdag 4 oktober 2011

Met de Bolderkar

Even twee weken terug in de tijd, dinsdag 20  september.  Op uitnodiging van Gonnie kon ik mee met een bronstexcursie per bolderkar door de Oostvaardersplassen.  Ik besloot er al eerder op de dag naar toe te gaan, Gonnie dacht er net zo over,  dus we gingen gezellig samen op stap.
Tja, en wat doe je dan na het zien van beelden van ijsvogels, zeearenden en nog meer moois....
je gaat ook je geluk beproeven in zo'n vogelkijkhut.. ik heb er eigenlijk  niet echt het geduld voor... loop   liever gewoon lekker buiten...maar ik waag een kans




 Nou, we zitten hier niet voor niets, want het ijsvogeltje komt al gauw even langs


 Op de een of andere manier weet ik er helaas weer geen echt goede haarscherpe 
foto's van te maken, jammer :-(
dat geldt trouwens ook voor de volgende foto's


 De  leuke kleine Dodaars doet zijn best om groot te lijken  ;-)


 Niet al te ver weg zit een Grote Zilverreiger,  ja, dat is dan wel weer het voordeel van zo'n kijkhut, deze schuwe vogel krijg je anders niet zo gemakkelijk in beeld


 Een Blauwe Reiger die op zijn gemak in het gras ligt, zo zie je niet vaak, ik vond het wel een grappig gezicht


 Wat zien we nog meer?    Twee  jonge Aalscholvers


 En twee Lepelaars tussen de Grauwe Ganzen en Nijlganzen



 Na een paar uurtjes in de diverse hutten lopen we een stukje en komen we de mooie Konikpaardjes tegen,
 en aan het einde van de middag zijn we present voor de rit met de Bolderkar.

Het doel van deze tocht is de bronst van de Edelherten, maar zoals we al verwachtten,  is het daarvoor is nog te vroeg in het jaar, geen bronstactiviteiten dus, slechts een weinig geburl heel in de verte



 Wat we wel van dichtbij te zien krijgen zijn de Heckrunderen, en als je goed kijkt zie je de Edelherten op de achtergrond


 De aanwezige kalfjes stelen natuurlijk de show


 Vooral dit lichte kalfje, wat een beauty!


De Bolderkar boldert verder door totdat 30 fotografen aan boord roepen
Stoppen!!
Gelukkig geven de jongens van Staatsbosbeheer op het nippertje gehoor aan onze oproep


 en mogen we even genieten van dit lieve tafereeltje


Dan is er tijd voor pauze


 en komt de Beerenburg en de Jägermeister tevoorschijn, dat was wel heel gezellig!


 Na een zwaarbewolkte dag klaart het tegen zonsondergang zowaar een beetje op


     en tegen het avondrood zien we toch nog een groep Edelherten voorbij snellen


Slotwoordje:
Met de Oostvaardersplassen heb ik een soort haat-liefde-verhouding,  ik verheug me iedere keer weer op een dagje OVP, maar telkens valt het me dan toch weer wat  tegen.  Het landschap vind ik niet echt boeiend,  de dieren en de vogels wel, maar een urenlange zit in een kijkhut is niet echt mijn ding.
De tocht met de Bolderkar was niettemin een leuk avontuur, en terugkijkend was het toch weer een mooie dag!

27 opmerkingen:

  1. Hoi Loes,

    Alleen om die ijsvogel al was het bezoekje aan je blog een feestje.
    Wat een verrassing als je die zomaar voor je lens krijgt! En dan die troep edelherten aan het eind....
    Je zal het maar in het echt meemaken!!!!
    Kortom: ik heb weer zitten genieten van dit uitstapje!

    Veel hartelijks van Els

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Scherp of niet. Ik vind de foto's van de IJsvogel helemaal fantastisch. Mooie die rit met de bolderkar! Dat heb ik ook een keer gedaan door de Oostvaardersplassen.

    Hartelijke groeten,
    Gerreke

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ha ha :Loes ik herken het
    liever alleen opstap en alles lekker op je eigen manier doen gek de foto's zijn dan ook altijd beter heel gek
    Maar je serie is de moeite waard hoor er is daar van alles te zien en je heeft het mooi vastgelegd en natuurlijk de Kalfjes zijn mijn favoriet wat een schatjes en de Konikpaardjes prachtig ook de IJsvogeltjes mooi
    fijne dag verder groetjes Janny

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hoi Loes,
    Zo vergaat het mij ook elke keer: ik verheug me enorm en het valt altijd weer tegen. Een beetje het probleem van de OVP, er wordt heel veel over geschreven en vooral ook over hoe fantastisch veel men er bereikt heeft en hoe uniek het gebied in Nederland is, maar zelden wordt vermeld dat maar een heel klein stukje toegankelijk is voor het gewone volk. Dat met die excursies, daar heb ik ook zo mijn twijfels over: big business inmiddels. Zag tenminste dat op de Veluwe alle edelhertenexcursies begin september al tot ver in oktober volgeboekt zaten! Maar je hebt er wel een mooie serie heckrunderen aan over gehouden. En met zo'n ijsvogeltje zou ik al heel gelukkig zijn, maar ja, een mens verlegt zijn grenzen, de lat gaat steeds hoger. De reiger in het gras is heel leuk! groetjes Albertine

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hi Loes,

    Nou, ik zou helemaal blij zijn als ik zo'n foto van het ijsvogeltje heb, ik vind het prachtfoto's.
    Dat dodaartje is leuk zo, en die liggende reiger...nog nooit gezien.
    Wat zijn die runderkalfjes schattig. En wat een mooi moment, dat drinkende kalfje.
    En de herten zaten ver weg, dat was jammer, maar je hebt toch een leuke dag gehad, en da's het belangrijkste.
    groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen
  6. De OVP daar ben ik nou nog nooit geweest, ook weer zo'n eind uit de buurt he...
    Misschien staat ie er niet haarscherp op maar ik vind de foto's van het ijsvogeltje wel de moeite waard hoor. De kleuren en composities zijn iig prachtig!
    Ach en die kalfjes, die maken dan ook weer een hoop goed, wat een moppies.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Rijke serie met voor mij als topper de ijsvogel. Wil je wel geloven dat ik die hier in al die jaren slechts 3 keer gezien heb? Nou ja, maakt niet uit, want dat is nou eenmaal zo als je in een zelfde gebied blijft. Ik vind je fotoserie wonderschoon en leuk ook bij jou de dodaars te zien.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hoi Loes,
    Ik vind ze toch zeer geslaagd hoor de foto's van de ijsvogel ... ik zou er heel blij met zijn!!
    Voor de rest een leuk dagje gehad zo te lezen ... ik herken je haatliefde verhouding met de OVP .. idem dito hierzo ... :-)

    Groetjes en fijne dag verder
    Miranda

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hoi Loes,
    Zeer gave opnames!! Leuk om met zo'n bolderkar op pad te gaan, een heuse safaritocht. Grappig!!
    Maar je bent niet voor niets geweest, want wat een beelden heb je weer. Zoals die ijsvogel en die jonge kalfjes, helemaal top!! Maar ook je 2 laatste opnames van die zonsondergang zijn geweldig!!
    Ik hoop wel dat de chauffeur van de bolderkar de Bob was,..haha..!! Gezellig hoor!!

    Groetjes, Marco

    BeantwoordenVerwijderen
  10. maar deze blog is vol liefde, de ijsvogel staat er prachtig op. Vol in beeld, ik zeg aan de muur.
    Je bent in de goede hutjes geweest, weer een paar mooie soorten zo dichtbij.
    En rondje met de bolderkar is toch prachtig om te doen. En de kleintjes stelen inderdaad de show, ze zijn ook wel heel mooi en ze staan op de goede plek.
    Hopelijk gaat het plaatsen, zit nu beneden een geen Chroom..

    Groetjes Von

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Hoi Loes, best wel herkenbaar wat je zegt over bezoeken van bekende gebieden. Maar desalniettemin heb je wel een heel leuke blog aan de OVP overgehouden.
    De IJsvogel zou ik best heel blij mee zijn om hem er een zo op te kunnen zetten. De Grote zilverreiger vind ik ook wel heel netjes op de foto gezet en een vleugelklapperende Dodaars heb ik nog nooit gezien!
    De Heckrunderen heb je echt heel mooie foto's van.
    Dus ja, ik heb toch wel weer zeer van je blogje genoten evenals van je overpeinzingen.
    Het blijkt maar weer dat iedere natuurfotograaf zijn eigen voorkeuren en werkwijze heeft en het is leuk dat jij dat met ons wilt delen...
    Natuurkieker Coby

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Hoi Loes
    ondanks de saaie wandeling heb je toch nog een ijsvogel de kalfjes zijn ook leuk.
    groetjes Herman,

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Loes,

    Schitterend die ijsvogel!
    Die koeien mogen er ook zijn.
    Jammer van die edelherten, ze zitten ook zo ver weg.

    Peter

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Ja dat heb ik, ben er 3x geweest,
    ook 3x met de bolderkar, 1x mooie foto's gemaakty, 2de keer verkleumt eb de laatst keer geen hert gezien en nauwelijks paarden, heb er even tabak van...en toch als iemand me vraagt ga ik zo weer mee...
    apart landschap en ja de dieren en vogels zijn prachtig...
    Mooi blog!! prima foto's vooral jaloers op je IJsvogeltje!!

    gr. Nieske

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Ja, wat moet ik erover zeggen Loes!
    In ieder geval heb je deze dag mooie dingen gezien.
    Het IJsvogeltje vind ik schitterend op de rietstengel, beter dan op het bekende stokje.
    Ik licht er nog even de Paarden en Heckrunderen uit.
    Fantastisch fotowerk vind ik.
    Mooie compo`s, scherpte en kleuren.
    Ik had graag naast je gestaan met mijn camera.
    Groetjes weer,
    Greet

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Wauw ..dit had echt wat voor mij geweest.Op pad met een bolderkar.
    Ik kan niet ver lopen door een enkelblessure,
    En wat een schitterende foto's.
    Daar word ik toch wel een beetje jaloers op .
    Het ijsvogeltje vind ik helemaal een topper.
    Dank je wel dat ik mee mocht genieten.

    Groetjes Petra

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Ik ben jaloers op de mooie vogeltje, oké hij is zeer bekend maar de manier hoe jij hem vast hebt weten te leggen vindt ik een compliment meer dan waard. Toch wel gezellig zo met elkaar in de bolderkar en zo te zien heeft iedereen dezelfde hobby. Groetjes Cristien.

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Hai Loes,

    Ik weet nog goed hoe blij je was met je eerste ijsvogeltje op dat rare paaltje in de AWD.
    Nu heb je hem zo vol in beeld en ben je niet tevreden. De lat ligt inderdaad steeds hoger.
    Het grappige van blogger is dat je positieve reacties krijgt, ook al weet je dat het niet 100% is. Op een fotosite zou ook iedereen hetzelfde commentaar geven, maar dan de andere kant op.
    Hij zit ook wel erg lastig, want dat riet beweegt altijd een beetje en dan ook nog een kleine beweging van je lens en dat veroorzaakt deze onscherpte.
    Je grotere onderwerpen die dichterbij staan, zijn wel scherp.
    Onbewust heb je een prachtig voorbeeld neergezet met de gecombineerde pauzefoto.
    De persoon links staat er scherp op, de fles rechts is bewogen.
    Ik denk dus dat je klachten niets met je toestel of lens te maken hebben.
    Ik weet wel, dat ik ook regelmatig hetzelfde probleem heb. Knettergek kan je er van worden.

    Groetjes,
    René

    PS: Die bolderkartour tijdens de hoogbronst is ook niks. Veel te veel mensen op die kar en je blijft te ver weg.

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Hoi Loes,
    Het was inderdaad een gezellige dag. Jij hebt daar een leuk verslag van gemaakt inclusief de bolderkar en de Beerenburg.
    Ik vind je ijsvogelfoto's prima, de tweede is volgens mij echt wel scherp. De compositie is in elk geval zeer geslaagd. Goede serie van de heckrunderen met als topper natuurlijk het drinkende kalfje. Prachtig zo in die omgeving. Mooie afsluiting de laatste twee foto's met het avondrood.
    Groetjes, Gonnie

    BeantwoordenVerwijderen
  20. ook ik heb het met plezier gezien dit blog
    gr,bart

    BeantwoordenVerwijderen
  21. super!!!!!
    super super super!!!!!
    inclusief de kruidenbitter.
    Wat een heerlijk dag heb je gehad.
    En het zou mij al heel wat waard zijn als ik zulke foto`s van de ijsvogel kon schieten.

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Wat een geweldige dag moet jij gehad hebben, want je foto's zijn fantastisch. Hoewel al je foto's ontzettend mooi zijn springt het ijsvogeltje er voor mij echt uit. Wat een mooi vogeltje is dat toch, echt geweldig die foto's.


    Groetjes, Helma

    BeantwoordenVerwijderen
  23. dit lijkt me heerlijk om mee te maken en met zulke foto,s op een blog maak je me toch wel jaloers

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Hoi Loes,

    Dat is weer een leuke serie foto's. Je moet af en toe roeien met de riemen die je hebt wat licht betreft en de foto's van de ijsvogel zijn toch redelijk goed gelukt.
    Wat de OVP betreft zijn wij ook niet zo gek op die platte omgeving met al die dooie bomen. We rijden dan liever naar de Veluwe. :-)

    Leuk om even mee te rijden met de bolderkar.
    Groet,

    Peter en Janny

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Hoi Loes
    Voor de brons was het nog wat te vroeg,is wat later dan HV maar je hebt mooie plaatjes van de bolderkar.
    Je mag dan niet geheel te vrede zijn over de scherpte van de ijsvogel maar de plek waar de vogel zit is prachtig.
    Groet Arjen

    BeantwoordenVerwijderen
  26. Hoi Loes,

    Ik snap wat je bedoelt met net niet scherp maar het zijn wel 'keepers' hoor die ijsvogel foto's.

    En wat de OVP betreft; het is ook een kwestie van geluk hebben en een lange adem. Ik heb een paar keer in de Lepelaarshut gezeten zonder ook maar een zilverreiger, ijsvogel of zeearend te hebben gezien terwijl vele bloggers daar één keer heen gaan en bingo! Tja, het kan verkeren. Blijf het toch wel een mooi terrein vinden en volgens mij zijn er genoeg gebieden in de nabije omgeving die wel toegankelijk zijn maar niet zo in de aandacht staan; daar wil ik nog eens induiken. Voor mij is het een stuk dichterbij dan de AWD maar ik zou eerlijk gezegd wel willen dat het andersom was.

    Groeten,
    Robert

    BeantwoordenVerwijderen
  27. Hallo Ik ben blij voor je met je ijsvogel foto's. Ik vind ze er heel mooi en kleurrijk op staan, en niet eens op het bekende takje. ;-)

    De GZ reiger heb ik nog nooit van zo dichtbij kunnen vastleggen, dus ook daar zal ik tevreden mee zijn. En dan de zittende Blauwe Reiger....wat cool nog nooit eerder gezien, hoewel ik regelmatig BRs tegenkom, heb ik dit nog nooit eerder een reiger zien doen, wel de potloodventer pose met zijn vleugels open.

    Ja dan de Bolderkar rit. IK heb al veel veel gehoord dat het inderdaad niet echt een goede fotoexcursie is. Alles blijft tè ver weg, en ze worden natuurlijk snel verstoord, door zo'n grote kar in het openveld (vol met enthousiastelingen). Wel leuk dat de Beerenburg en de Jägermeister geschonken werd. Dat verzachtte misschien de teleurstelling een beetje.

    Toch nog wel een kalfje kunnen vastleggen, en dat moment heb je dan weer goed benut, en zelfs nog een zogende. Het is misschien niet je mooiste blog, maar de ijsvogels springen er toch uit, en je bent weer een ervaring rijker. Géén excursie meer voor Loesje.

    Je haat liefde verhouding met OVP kan ik wel begrijpen, ik heb dat stiekem ook wel een beetje. Ons verwachtingspatroon is misschien iets te hoog!

    Nou bij deze dan mijn reactie +1 bezoeker erbij.

    Ga nu naar je volgende blog.

    BeantwoordenVerwijderen