De mooie natuur daagt mij uit om te fotograferen, de wens om goed te leren fotograferen daagt me uit om er steeds vaker
op uit te gaan om te oefenen.
Een heerlijke wisselwerking dus, waaraan ik veel plezier beleef.
Op deze site doe ik verslag van mijn pogingen om wat ik zie zo mooi mogelijk vast te leggen.
Bedankt voor je bezoekje, en mocht je een reactie achter willen laten, dan stel ik dat erg op prijs.

Klik op een foto voor een presentatie in groter formaat en hogere kwaliteit!


woensdag 6 juli 2011

LHB-tjes en zo

De vorige serie eindigde ik met de woorden,  dat ik naar de kermis zou gaan om te fotograferen.  Nou, dat avontuur hebben Von en ik inmiddels beleefd,  maar wat is dat moeilijk!!!   Ik moet de foto's nog even goed bekijken,  ze zijn niet best, maar ik hoop dat er wat tussen zit, dat ik hier durf te laten zien, wordt dus met een beetje geluk vervolgd ;-)

Nu eerst een  serie die ik op maandag 20 juni maakte. Eindelijk was er eens wat minder wind,  en was het de hoogste tijd om de macrolens weer eens in stelling te brengen:

Om een uurtje of negen sta ik, nee lig ik,   in het natte gras langs de Loosdrechtse Kromme Rade.
Regenbroek aan, zo blijf ik lekker droog!
Dit LHB-tje is nog níet droog,  wat is dat mooi met die druppeltjes!


Het 7-stippelig lieveheersbeestje,  wat leuk toch,  als kind werd je wijs gemaakt dat dit lhb-tje 7 jaar is ;-)



 Ook grappig, dat alle torretjes en kevertjes altijd griezelige beestjes zijn,  behalve het lieveheersbeestje, dat door iedereen 'lief' gevonden wordt,  zou dat gewoon door zijn naam komen?


 Er bestaan behalve de 7-stippelige, vele soorten en varianten lhb-tjes;  ik heb een poging gedaan om uit te vinden welke soort dit is,  maar ik kom er niet uit



 Zo'n klein kevertje,  en toch weerspiegelt  'de halve wereld'  in  de dekschildjes



 Naarmate de ochtend vordert, en het warmer wordt,  komen de vlinders te voorschijn, het lukt me  om het Dikkopje voor de lens te krijgen,  de rest is veel te actief






 Je denkt soms een vlieg is een vlieg,   maar deze en de volgende  zijn toch echt heel verschillend


Ik vind het echt heel boeiend wat ik  dank zij die macrolens allemaal  kan bekijken,  ik heb hem eigenlijk nog veel te weinig gebruikt, maar ik verheug me al weer op een volgende speurtocht naar beestjes


 Zo'n Sprinkhaan zie je  gemakkelijk over het hoofd,  wat een schutkleuren!



Een afbeelding in vierkant formaat,  dat is iets wat ik vrijwel nooit doe,  omdat ik er eigenlijk niet van houd,  ik kies vrijwel altijd voor het standaard 3:2 formaat. Maar bij deze parende juffertjes had ik zoveel ongewenste elementen die ik buiten beeld wilde houden, dat ik er niet aan ontkwam, ach,  het kan ook wel, maar het is gewoon niet mijn voorkeur


Slotwoordje:
Dit is voor mijn doen een héle korte serie geworden, laat ik het slotwoordje dan ook maar kort houden:   Tot de volgende keer!


29 opmerkingen:

  1. Hoi Loes,
    wat een heerlijke macro blog.
    Je eerste LHB met druppels is mooi scherp en je foto van de vlieg vind ik qua compositie goed gekozen, zal ook wel door de rustige achtergrond komen.

    Groeten,
    Ron

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Loes, nou ik kan me er wel op verheugen dat je weer met die macrolens op stap gaat, mens wat een prachtige serie.
    Je hebt meteen al zo'n lekkere binnenkomer met die schitterende dikke druppels op het LHB.
    Foto vijf vind ik ook extra leuk vanwege de compositie en het donkere LHB komt mooi uit tegen de zachte achtergrond.
    Beide vliegen heb je er ook heel mooi op staan de onderste van die twee is een Grote Dansvlieg, mooi hoe je die volop ruimte geeft.
    En het vierkante formaat is hier een perfecte keuze en een heel mooie foto.
    Deze serie smaakt naar meer, ga maar fijn op pad met je macrolens...
    Natuurkieker Coby

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ha, een macro-logje, daar hou ik ook wel van ;-)
    De eerste foto van het lhb-tje vind ik zo mooi, zo sjiek met die druppels en een mooie compositie met die diagonale lijn erin.
    De vliegen zijn prachtig van scherpte en de eerste foto van het dikkopje heeft super mooie kleuren.
    Een geslaagde serie hoor.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Nou Loes je weet wel goed om te gaan met je macrolens al heb je hem nog niet veel gebruikt.
    De eerste foto vind ik super mooi, prachtig die scherpe druppeltjes op het LHBtje en door de rustige achtergrond krijgt het alle aandacht.
    Ik vind deze hele serie klasse en je ziet dat de foto`s met veel aandacht gemaakt zijn.
    Mooie compositie`s en rustige achtergronden wat niet altijd eenvoudig is om te verkrijgen.
    Ga maar lekker veel op pad met deze lens de plaatjes zijn een lust voor het oog.
    Minpuntjes krijg je niet van mij,
    groetjes Greet

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hallo Loes.

    Prachtige serie.
    De eerste vind ik super met die druppels.
    Super mooi hoe je die insecten vastlegt.
    Leuke dag gr. Louisa

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Kort maar krachtig. Prachtige macro's. Ja die wind is echt vervelend, want ik heb de laatste weken bijna geen macrofoto gemaakt. Misschien dit weekend weer.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hoi Loes,

    Complimenten voor de macro serie!
    Ik kan mij voorstellen dat dat met veel wind niet te doen is.
    Je kunt de insecten inderdaad in detail bekijken en die LHB met die druppels op zijn rug is erg mooi.
    Inderdaad grappig dat de meeste mensen zo'n zwart torretje meteen pletten onder hun schoen, maar een LHBtje prachtig vinden :-)

    Groet,
    Peter en Janny

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hallo Loes,

    Een pure Macro blog, met uiteraard alleen maar opnames gemaakt met je macro lens. Die zal je bij mij niet zo snel zien, want heb 2 weken geleden me macro lens verkocht. :p

    Jij bent een erg snelle leerling, je maakt dat ook al prachtige opnames met je lens. Je hebt de mooiste meteen boven aan geplaatst, dat is echt mijn favo. Verder vind ik je laatste ook heel erg fraai. Neemt niet weg dat... alle opnames die daar tussen zitten, niet mooi zijn...integendeel, maar die doen me iets minder als de eerste en de laatste.

    Ga lekker verder met oefenen met je macro lens, de kunst is er bijna al....om in jouw spreuken te blijven.

    Groeten,

    Remco

    volgende blog gewoon weer vogeltjes he!!!...(hihih grappie)

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hoi Loes, als macro fan kan ik hier wel van genieten! Vooral de vlieg springt er uit ( zaten links wel 2 lensvlekjes ff wegpoetsen:))Je come back op Zoom was kort maar krachtig, snap dat het haast niet te doen zal zijn met al je bezigheden en dat je blog helemaal jouw kindje is. Afgelopen dinsdag avond met 2 mensen op pad geweest en de ene (Dennis) volgt je blog ook. Hoe klein is de wereld dan toch weer! Lieve groet, MIR

    BeantwoordenVerwijderen
  10. menuda colección de macros
    estupendos.
    precioso blog, enhorabuena
    besos

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Hai Loes,

    Staande ovatie voor deze serie.
    De ene is nog mooier dan de andere.
    De enige die mij niet kan bekoren, is de 2de foto van het zwarte kevertje met de oranje vlekken. Maar dan ook alleen maar door de compositie. Die stengel die uit z'n kont komt staat zo raar.
    Normaal zou ik daar niet over vallen, maar de rest van je serie is echt heel mooi geworden.
    Misschien moet ik ook maar overgaan op de 100mm macro van sony.

    Groetjes,
    René

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Hoi Loes
    Nu het gaat je goed af hoor met de macrolens leuk hé om te doen de serie is prachtig de eerste en de derde vind ik ook heel mooi
    Fijne dag verder groetjes Janny

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Wat een prachtige serie Loes ... heel mooi! Welk diafragma heb je gebruikt gemiddeld? en op hoever zat je van de diverse beestjes?
    Ze zijn stuk voor stuk zeer goed gelukt!
    Groetjes,Miranda

    BeantwoordenVerwijderen
  14. @Miranda, gemiddeld zo ongeveer F/8. Bij de meeste beestjes zat ik behoorlijk dichtbij en heb ik de foto's maar een beetje bijgesneden.
    Het Dikkopje is wel van iets grote afstand gemaakt om te voorkomen dat ie weg vloog.
    Bedankt voor je complimentjes!!
    Groetjes Loes

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Hoi Loes,
    Wat een prachtige macro- opnames laat je hier zien. Allemaal met een mooie onscherpte in de achtergrond en allemaal mooi scherp. Ik vind de vliegen heel erg mooi.En het eerste dikkopje met zijn roltong. Hoe goed kun je die hier zien. Wat een paar dauw- of regendruppeltjes veel kunnen toevoegen aan een foto.
    Mooie serie.
    groeten, Gonnie

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Hoi Loes,
    Dat zijn wel prachtige macro foto's geworden, dat doe ik je niet na.
    Ik vind de libelle foto ook heel mooi, maar ze zijn allemaal mooi wel heel mooi scherp.

    Gr Cees

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Hoi Loes
    geweldig zeg die macro's het heeft wel iets dat kleine leven. tijdens je wandeling loop je daar snel voorbij.heel mooi in beeld gebracht,
    groetjes Herman,

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Wat een prachtige serie Loes.
    Het zijn allemaal schitterende foto's uitschieter voor mij de vlieg met de egaal groene achtergrond.
    Groet Arjen

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Altijd dankbaar voor de macro, lhb's. Ze zijn leuk geworden. ik ga voor het 'viervlek lieveheersbeestje' . Hier kun je ze uitzoeken: www.stippen.nl/thumbs.php. De vliegen zijn qua foto ook goed gelukt, maar ik houd niet zo van dat soort beestjes. Ben benieuwd naar je kermisfoto's. Andere dingen dan natuur fotograferen is toch ook weer een kunst apart. (heb ook al heel wat mislukkingen op mijn naam staan: concert fotografie :( ). Groetjes Albertine

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Dag Loes
    Wat een schitterende macro,s .Ik kan niet kiezen vindt ze allemaal even mooi . Grt Jeanne

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Voor het echt mooie macrowerk moeten we vandaag zeer zeker bij Loes zijn. Dit is dus om te smullen vind ik, alhoewel ik geen insecten eet. Een prachtige fotoserie waar echt werk van gemaakt is en dat zie je duidelijk terug in de fraaie softe achtergronden, de gestoken scherpte en het mooie compo. Dit is niet zomaar even een paar macro's schieten er is hier werk van gemaakt en daarom steekt het met kop en schouders uit boven "even een paar shots"...

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Ik wil ook een macrolens!!!!!!
    Wat een mooie serie zeg. Mooi tot zeer mooi en dat laatste geldt met name voor de libellen!

    Groeten,
    Robert

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Hallo Loes
    Wat een schitterende serie, heel mooi
    Groeten Bets

    BeantwoordenVerwijderen
  24. wat zijn ze mooi geworden, het "bakken" gaat je goed af, hele mooie achtergronden, mooi van kleur, en wat zijn ze scherp, dit moet je echt vaker doen. Macro lens vaker uit de tas halen.

    Groetjes Von

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Léuk...als ik dit zo zie krijg ik ook weer helemaal macrokriebels......zelfs vliegen zijn mooi door zo'n lens.
    Tenminste als je ze goed weet vast te leggen en dat weet jij duidelijk.
    Ik vind de bovenste foto met druppeltjes het mooist.
    Zo'n mooi belicht oranje beestje tegen een frisgroene achtergrond... je kunt 'm zo als poster aan de muur hangen...

    Groetjes,
    Roeselien

    BeantwoordenVerwijderen
  26. Hoi Loes ik kom net volgens mij "jouw" zwarte LHB met de oranje vlekken tegen. Ik denk dat het een van de vele variaties is van het Veelkleurig LHB.
    groet Natuurkieker Coby

    BeantwoordenVerwijderen
  27. Hoi Loes, prachtige foto's! Mag ik de eerste foto van het LHB-tje lenen voor een poster voor school?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja hoor, dat mag! Heb je een groter bestand nodig? mail me dan even ( via mijn profiel).

      Groet Loes

      Verwijderen