De mooie natuur daagt mij uit om te fotograferen, de wens om goed te leren fotograferen daagt me uit om er steeds vaker
op uit te gaan om te oefenen.
Een heerlijke wisselwerking dus, waaraan ik veel plezier beleef.
Op deze site doe ik verslag van mijn pogingen om wat ik zie zo mooi mogelijk vast te leggen.
Bedankt voor je bezoekje, en mocht je een reactie achter willen laten, dan stel ik dat erg op prijs.

Klik op een foto voor een presentatie in groter formaat en hogere kwaliteit!


zondag 2 januari 2011

Een goed voornemen

Een nieuw jaar vraagt om goede voornemens!
Nou hoef ik niet te gaan lijnen,  ik rook niet,  mijn drankgebruik blijft binnen de perken, dus die zeer populaire goede voornemens doe ik niet aan mee, nee,  ik heb me voorgenomen om eindelijk de stap naar RAW te gaan maken! Een oude trage computer met een overvolle harde schijf hield me tegen, maar sinds een paar weken heb ik die vervangen door een snel exemplaar met voldoende gigabytes, dus het moet maar eens gebeuren, met de camera ingesteld op RAW ga in de AWD in!

 Eigenlijk trekt de kant van het achtergebied, maar toch kies ik vandaag voor ingang Zandvoortselaan,  en ik loop heerlijk in het zonnetje langs het Noordoosterkanaal

 Altijd gedacht dat een kuifeendje een zwarte kop heeft, maar in het zonlicht blijkt het glanzend donkergroen te zijn

 Aan de overkant van het kanaal staat een groepje damhertjes,  zullen ze....... ????

 Ja!  Ze gaan te water!

 Dat zijn toch altijd de leuke verrassingen tijdens een AWD-wandeling

 Zwemmende hertjes,  die heb ik nooit  eerder gezien, da's  een mooie start dus in het nieuwe jaar

 Een beetje tegenlicht, niet goed belicht,   dit plaatje komt dus helaas niet zo goed over.

Let op,  hoor ik in gedachten de kenners zeggen, daar kun je met RAW en beeldbewerking echt nog wel wat aan doen!
Zal best, maar zo ver ben ik helaas nog niet ;-(
Ik heb de software van Sony geïnstalleerd,  en daarmee wat zitten oefenen, maar ik kom er nog niet goed uit.  Komt tijd komt raad,  en komt er waarschijnlijk ook wel Photoshop oid.
Tot mijn aangename verrassing weet Picasa overweg te kunnen met de RAW-bestanden,  en heb ik deze foto's dus op mijn gebruikelijke manier bewerkt/verwerkt.

 Nog een verrassing:  Ik heb zowel Jpeg als RAW geschoten, en in Picasa ziet de RAW er vaak beter uit dan de jpegs.
Een andere verrassing is deze Canadese Gans,  die zie je niet zo heel vaak.

 Deze foto vind ik echt heel grappig, de gans heeft van die rare gerafelde vleugels,  en dan die achterpoten zo naar achteren,  echt heel komisch!


 Aan deze kant van de AWD  geen Wilde Zwanen, maar wel de Knobbelzwaan. Een close up vind ik altijd mooi met al die druppels

 Om het af te leren nog maar een ;-)


 Het is lekker weer, af en toe lijkt het net voorjaar,  maar dan zie ik  een verdwaalde aardster, en waan me weer in de herfst

 Een klein witte zwammetje op een tak.
Deze foto heeft nogal ruis door het gebruik van een hoge isowaarde,  ik moet dus echt met de software om leren gaan om die ruis te onderdrukken.

 Ter vergelijking de Jpeg-versie.  Als ik het verhaal goed begrijp wordt bij Jpeg de ruis bij de beeldverwerking in de camera onderdrukt,  bij RAW moet ik dat nog zelf doen.


 Even bij de Waterspreeuw langs,  hij zit leuk in het zonnetje,  maar ik heb hem overbelicht.....
Ik ben echt benieuwd of dit in RAW nog te redden is...  ik heb weer wat te leren de komende tijd!

 Nu alle sneeuw verdwenen is zie ik de grote verscheidenheid aan mossen weer op de bomen

 Even over het Vinkenveld,  er lopen een paar hindes

 Die zijn vast blij dat de sneeuw weg is!

 Deze tak met gele trilzwam lag op de grond, die is dus al die tijd lekker nat geweest en ziet er daardoor nog mooi gelei-achtig uit.  De zwammen die in de bomen zitten zijn veel meer uitgedroogd

 Toch is de winter nog niet overal helemaal weggevaagd

 en zijn er nog steeds plaatsen met een dikke  laag sneeuw te zien


 Daarentegen ziet het weiland er weer voorjaarsachtig uit, en het gras hier bij de buren is vast groener, want de damherten zijn hier lekker aan het grazen

 Het blijft een grappig gezicht, damhert en koe in de wei

 De middag vordert alweer, in het late licht spiegelt de meerkoet zich in het water

Een eend met flapperende vleugels vind ik altijd een aardig plaatje op leveren
( dit is trouwens weer de jpeg-versie want de RAW had veel te veel ruis)

Op veel plaatsen heb ik vandaag dit witte gelei-achtige spul gezien: het sterrenschot of heksensnot.
Het is echter geen spul dat afkomstig is uit de ruimte, noch snot van een toverkol. De verklaring is heel simpel en natuurlijk: het zijn de eileiders van een vrouwtjeskikker of -pad. Predatoren als reigers, buizerds, zwarte kraaien en bunzingen eten graag een kikkertje of een padje, waarvan de vrouwtjes in het voorjaar de buik vol hebben met eitjes. Die eitjes en de eileiders zijn onverteerbaar en bovendien zwellen de eileiders ook nog eens op in de maag van het roofdier. Daarom worden ze door de predator weer uitgebraakt.

Slotwoordje:
Stap één van mijn goede voornemen is gezet!
Nu binnenkort stap twee:  goede software om hier verder mee aan de gang te gaan.
Als iemand een goed advies voor me heeft dan is dat uiteraard zeer welkom, waarvoor alvast dank!

En natuurlijk wens ik iedereen een gelukkig, gezond en geweldig 2011  !!!!

25 opmerkingen:

  1. Beautiful and lovely photos. Congratulations!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Loes je foto's zijn prachtig gelukt. Ja ook ik had last van een ruis in RAW en weet niet goed dit weg te halen. Ik heb Photoshop maar het lukte niet. Ik dacht ik ga het uitproberen met mijn nieuwe lens (sigma 150-500). De gans die je erop heb staan kan niet vliegen, zit al een aantal jaren in het AWD en wordt soms bij gevoerd in de winter. De herten heb je er leuk op staan.
    Ik wens je alle goeds voor het nieuwe jaar
    groetjes Ria

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hallo Loes,
    Ook voor jou de beste wensen .
    Je eerste serie is in ieder geval weer erg mooi.
    En je eerste kennismaking met raw is ook gelukt.
    Gr John.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. hoi Loes

    ik moet ook nog wennen met RAW....maar je nieuwsjaarduik van de hertjes is geweldg!!!

    Voor iedereen de beste wensen voor 2011!!!!!

    groet
    Riet

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hoi Loes
    Altijd leuk als de herten het water in gaan..Begrijpen doe ik ze niet..Maar ze hebben er weinig van...En het leverde weer prachtige foto's op. De Gans is super...Ik las van Ria al dat deze Candees gewond was. Het lijkt net of hij watertrappelt.
    Je foto''s zijn mooi helder..maar dat waren ze toch al...Ook voor RAW.
    Gr Henk

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Heerlijk om naar deze zonnige foto`s te kijken Loes, sneeuw is mooi maar hier word ik helemààl blij van.
    Je foto`s zijn sùper scherp en heel mooi belicht.
    De zwemmende herten vind ik zò gaaf en ook de close-up`s zijn prachtig, je bent het nieuwe jaar heel goed begonnen.
    Groetjes van Greet

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hi Loes,

    Was je gisteren ook in de AWD? We hadden elkaar tegen kunnen komen.
    Hele mooie foto's, en dat RAW gaat je goed af.
    Doe je de bewerking dan alleen met Picasa of ook met een ander programma? Ik heb op mijn Lumix ook de mogelijk heid om in RAW te fotograferen, of beide, maar ik ben niet zo van het vele nabewerken.

    Het was een mooie dag, nooi die aardster en andere zwammetjes, wel verrassend hoeveel er nog zijn.

    Gaaf die zeemmende herten, dat wil ik ook nog eens meemaken.

    Groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hoi Loes
    Voor jou geen Nieuwjaars duik maar Nieuwjaars wandeling in de AWD.
    Je hebt weer mooie foto’s gemaakt en het laatste sneeuw smelt langzaam weg.
    We hadden je nog tegen kunne komen wan ik zie foto’s voorbij komen op plekken waar wij ook zijn geweest. En nog veel plezier met je nieuwe computer.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Die zwaan vind ik echt geweldig mooi! Helemaal top. Ik hoop ook dat je een fijne jaarwisseling hebt gehad!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Ook jouw goede voornemen is uitgekomen.
    Wij gaan zo even naar het awd.
    Mooie serie loes die op mijn ipad iets donkerder is dan normaal bij je fotos.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Hai Loes,

    Raw of Jpeg? Ach, in mijn beleving maakt het niet zoveel uit. De automatische witbalans op ons toestel is naar mening erg goed en behoeft geen correcties. De rawbestanden zijn ook zo groot, dat ik nog wel 4 kaarten mee kan nemen.
    Ik houdt het wel bij JPEG.
    Wat je wel nodig hebt voor omgaan met RAW-bestanden is een raw-convertor. Dit programmaatje kan je gewoon ergens downloaden. Er zijn verschillende te vinden op het web. Je kunt het beste informeren bij ervaren raw-fotografen welke het beste is.

    Je foto's zijn zoals altijd erg mooi. Jij vindt de foto van de overzwemmende herten niet zo mooi, maar ik vind hem juist prachtig. Het enige wat ik er zonde aan vind, is dat het achterste hert er een beetje afgesneden opstaat.
    Een klein stukje naar links was perfect geweest.
    Ik hou zowiezo van dit soort tegenlichtfoto's.

    Met zonnig weer is het erg lastig om dieren te fotograferen met een wit gedeelte. Snel last van overbelichting, daar kan je gewoon weinig aandoen.
    De waterspreeuw komt het mooist over met bewolking. Volgens mij kan je hem alleen mooi krijgen als je de invulflits gebruikt, maar dat weet ik niet helemaal zeker.

    Je hebt weer een heerlijke serie geplaatst.

    Groetjes,
    René

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Allereerst natuurlijk de beste wensen voor een mooi fotojaar!
    Je bent lekker begonnen, wat een heerlijke fotoreportage weer! Die spiegelende meerkoet !
    Ik heb een tijdje in RAW gefotografeerd, maar in veel gevallen bezorgt het je alleen maar heel veel onnodig werk. Je wordt lui tijdens het fotograferen (ach.. die witbalans komt thuis wel... )!
    Maar soms corrigeert mijn camera te veel, bijvoorbeeld bij kleine vogeltjes in de sneeuw, dus dan is RAW zelfs noodzakelijk.
    Ik gebruik voor het converteren de Adobe RAW converter (even googlelen) en ga dan verder in Photoshop CS5.
    De keuze van je software hangt een beetje af van in hoeverre je je foto's wilt manipuleren. Met Photoshop CS5 kun je zo ontzettend veel! Dan doe je dingen die nauwelijks meer iets met fotografie te maken hebben, maar meer met het creëren van kunstwerken. Wil je dicht bij de foto blijven en deze alleen maar wat opkrikken dan kun je kiezen voor Adobe Lightroom.
    Maar helaas blijft zelfs met RAW + Photoshop CS een mislukte foto een mislukte foto en rest er maar één ding en dat is de prullenbak.
    groetjes Albertine

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Hoi Loes
    wat een mooie serie afwisselende foto's weer
    Je hoef ze niet verder te bewerken, vind ze al heel mooi, en anders kom je straks tijd tekort om foto's te maken.

    Gr Cees

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Hoi Loes,

    Prima foto's weer Loes!
    Wij hebben ook geen goede voornemens, nou misschien nog meer wandelen in het nieuwe jaar :-)
    Erg gaaf die zwemmende herten.
    Leuk om weer even mee te wandelen.


    Goed dat je de stap hebt genomen naar RAW en als je de de juiste software gebruikt dan zul je nog verbaast staan over wat je met RAW allemaal kunt doen i.v.m. jpg. Overigens zie je meer ruis in een RAW foto omdat er vele malen meer info in een raw zit, dus valt de ruis ook meer op. Daar staat tegenover dat je ook veel meer ruimte in raw hebt om het te verwijderen of onderdrukken.

    OP deze link vind je een gratis demo versie van NeatImage die als plugin in Photoshop gebruik kan worden, maar ook als losstaand programma te starten is. Neat Image is een redelijk simplele ruisonderdrukker met heel veel opties en is maar 2,1mb groot.
    Het ie een limited versie, maar je kunt er prima ruis mee onderdrukken.

    http://www.neatimage.com/download.html

    Onderaan deze pagina vind je een User Guide en verder is het een kwestie van lekker proberen en uitvogelen.
    Zelf gebruik ik hem niet zo vaak meer, maar zweer bij Adobe Lightroom. Ik zal binnenkort eens een Lightroom demo filmpje maken en op ons blog plaatsen zodat men kan zien wat je ermee kunt doen.


    Groetjes,
    Peter en Janny

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Wat een mooie lange serie. Goed begin van het jaar! ;-)
    Die bedruppelde zwaan, zo sjiek, echt prachtig!

    Tja, RAW heeft z'n voor en nadelen.
    Het bewerken van de foto's gaat nogal wat tijd in zitten, als je zo'n pietje precies bent als ik tenminste wel... ;-)
    Maar de eindresultaten zijn dan vaak stukken beter als de foto's in JPG.
    Ik gebruik ook Adobe lightroom, je kunt er heel veel mee, werkt ideaal.

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Hallo Loes,
    Heel goed dat je met RAW gaat fotograferen. In het begin is het even wennen, maar na verloop van tijd wil je niet meer anders.
    Je foto's zijn in ieder geval prachtig. De toppers vind ik de zwemmende herten. Heel bijzonder dat je dit hebt gezien.
    Groet, Elly

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Erg mooie serie hoor
    En met het RAW formaat komt het zeker goed
    Het is even wennen maar het is wel schitterend hoor
    Gr Chris

    BeantwoordenVerwijderen
  18. dat is toch een heel goed voornemen om in Raw te beginnen...ik heb in het begin ook in Raw en JPG de foto's gemaakt, maar nu gebruik ik Elements om het om te zetten naar JPG om de foto's te kunnen plaatsen..

    Je eertse wandeling in het AWD is prachtig geworden. Heerlijk zonnetje en heerlijk genieten van alles. Dat er nog zwammen zijn na de kou..wat een leuke herfst plaatjes.

    Het is een mooie wandeling geweest met super scherpe beelden..ik heb weer genoten..

    Voor 2011 veel foto plezier met prachtige foto's en al het goeds wat je je wensen kan..
    Groetjes Von

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Dag Loes,
    Mooie foto`s toch? Sinds een paar maanden ben ik ook gestart met RAW. Je kunt een volledig werkende gratis proefversie downloaden van Lightroom. Zeer de moeite waard en ik overweeg de aanschaf ondanks de forse prijs. (Via Janny kwam ik op jouw blog.)
    Groet, Jan.

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Dag Loes,

    Een erg mooie kennismaking met je site. Deze serie is buitengewoon goed van compo, kleur en doortekening.
    Wat je reactie op mijn AWD verslag betreft verschillen we dus niet qua inhoud, maar meer qua formulering van mening. Soms doet de situatie zich echter voor dat je je confronterend en beledigend moet uitlaten. Dit was zo'n situatie. Ik heb me nog ingehouden en sta nog steeds achter wat ik geschreven heb. Ben overigens niet de enige, zoals blijkt uit ondermeer de reactie van Janny iets hoger.
    Enfin, je blog is mooi en dat gaat het op dit moment om.

    Groet, Ivo Verboon

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Hoi Loes, Hierbij ook nog de beste wensen!

    Van die stap naar RAW ga je absoluut geen spijt krijgen. De foto's die je hier toont zien er al heel goed uit en met wat wennen wordt het alleen maar beter. Heeft Sony ook een merkeigen RAW-converter? Zo ja, dan zou je die ook eens moeten proberen. Hier vind je nog wat tips om met RAW om te gaan: http://www.fotosloep.nl/fotografie-techniek/techniek-overzicht.html
    Dit is allemaal gedaan met Adobe-software, maar voor het idee en de workflow maakt dat niet veel uit.
    Enne, mooi setje spullen heb je trouwens! Veel succes,

    Bas

    BeantwoordenVerwijderen
  22. En zo is er telkens weer een nieuwe uitdaging, het gaat je al best goed af. Wat heb je weer mooie beelden, prachtig dat zwem avontuurtje van de damhertjes erg mooi om te zien. Ook de closeups van de zwaan zijn top!
    Ook voor jou alle goeds voor 2011, maar dit eerste blogje belooft al weer heel veel goeds en ik kijk al weer uit naar je volgende.
    Groetjes Cristien.

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Wat een mooie serie weer Loes echt van alles wat je Zwaan is de topper echt super mooi altijd wel wat te zien daar hé
    Als je in RAW fotografeer (ik doe altijd RAW en Jpeg) heb niet altijd zin om alles na tekijken maar is je foto slecht krijg je hem ook niet goed hoor het is wel fijn met je belichting en zo hé je kan alles weer krijgen hoe je het hebben wil
    en het is echt niet zo moeilijk hoor effe goed opletten succes hé
    Groetjes Janny

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Hoi Loes
    Leuk dat je nu nog een aardster vinden kan. Je serie geeft geweldig aan wat een mooie natuur er daar aanwezig is en ja, die kuifeend heeft plotseling een mooie groene kop, haha. Blijft een heerlijke serie ook de herten doen het wederom erg mooi

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Leuk om weer met je mee te wandelen.
    Je laat een mooie gevarieerde fotoserie zien.
    Een mooi voornemen voor dit jaar om in raw te gaan fotograferen. Ik moet eerlijk bekennen dat ik altijd in jpeg en raw fotografeer. Raw heeft wel veel meer voordelen. Door dit meer te gebruiken zul daar wel achterkomen. Succes ermee.

    BeantwoordenVerwijderen