De mooie natuur daagt mij uit om te fotograferen, de wens om goed te leren fotograferen daagt me uit om er steeds vaker
op uit te gaan om te oefenen.
Een heerlijke wisselwerking dus, waaraan ik veel plezier beleef.
Op deze site doe ik verslag van mijn pogingen om wat ik zie zo mooi mogelijk vast te leggen.
Bedankt voor je bezoekje, en mocht je een reactie achter willen laten, dan stel ik dat erg op prijs.

Klik op een foto voor een presentatie in groter formaat en hogere kwaliteit!


zondag 15 augustus 2010

"Zware oefeningen"

Bij het teruglezen van mijn vorige logje "Nieuwe speeltjes" bekroop me even het gevoel dat het misschien wat opschepperig over kan komen, zo is het zeker niet bedoeld!
Ik ben gewoon erg blij met mijn nieuwe spulletjes, die ik na heel lang wikken en wegen heb aangeschaft, omdat deze hobby mij zoveel plezier verschaft.
En omdat dit een fotoblog is, hoort het er gewoon bij dat ik vertel waarmee ik fotografeer, en hoe ik daarmee oefen en experimenteer.


Dus verder met het oefenen en uitproberen, zware oefeningen dit keer, want ik ging vrijdag natuurlijk ook met de 70-400mm aan de slag.
Eerst maar eens getest of ik het gewicht van beide camera's en lenzen op mijn rug kan dragen, dat viel gelukkig alleszins mee!
Ook het dragen van de camera met de maar liefst 1,5 kg zware lens aan de schouderriem is te doen, maar fotograferen, ja, dat valt even tegen.... ik heb dus direkt weer mijn toevlucht gezocht tot het eenpootstatief, en dat is een hele "verlichting"!

Een van de leuke kanten van mijn Tamronlens was de macrostand, en ik was heel erg benieuwd of het met deze lens ook mogelijk zou zijn om wat close upjes te maken, aan de slag dus!


Hier vergat ik om voldoende in te zoomen op het vlindertje, maar het levert me daardoor toch een leuk plaatje op, vind ik



Een klaverbloemetje is een leuk oefenobject en lukt aardig



Insecten zijn een stuk lastiger, maar na een heleboel mislukte pogingen begint het er op te lijken



en is deze zelfs scherp genoeg om hem wat verder uit te kunnen snijden



De juffer was moeilijk, de focus kon hem niet vinden, dus ben ik met handmatig scherpstellen aan de gang gegaan. Echt scherp is hij nog niet, maar voor eerste pogingen ben ik niet ontevreden


De kleine vos



uitgebloeide weegbree?



Over de zgn DOF ben ik tevreden, een mooie egale achtergrond, afgezien van het spinrag natuurlijk!



Bij deze atalanta vind ik de hoek van waaruit de foto genomen is wel leuk, de onderkant van een vlinder zie je zo niet zo vaak
-
-
Tot zover de macrootjes die ik probeerde tijdens mijn wandelingetje over de Rading.
Waar ik erg blij mee ben is de kwaliteit van de lens!
Bij de Tamron had ik de beeldbewerking in de camera altijd al iets aangepast voor meer contrast en verzadiging, en nadien moest ik de beelden in Picasa toch nog altijd wat opkrikken.
Nu staat de camera weer op de standaard instelling, en ik heb er niets aan bewerkt, omdat ik er gewoon tevreden mee ben, heerlijk!
-
-
Vrijdagavond begon het weer te kriebelen, ik wilde verder met mijn speeltjes spelen, dus op de fietst gestapt en naar de hei, in de hoop nog wat van de reeënbronst mee te kunnen maken.
Mijn wandeling startte bij de Natuurbrug, en daar kon ik het niet laten om eerst nog wat bloemetjes te fotograferen:
-
-













Op de Bussummerheide kwam ik de Schotse Hooglanders tegen

De hei begint te bloeien, maar voor een uitgestrekt paars veld is het nog net te vroeg


Een ree in beeld, wel reeën gezien dus, maar geen bronstactiviteit



Gelukkig lopen ze niet al te ver weg, want ik heb nu dan wel het bereik van de 400 mm, maar het lukt me nog niet om bij zoveel tele een scherpe foto te schieten -(


Na de vele regen schieten de paddestoelen de grond uit


Deze is speciaal voor Ghita, zodat ze vast kan zien dat de bloei echt op gang komt, vrijdag gaan we samen een heidewandeling maken en dan hopen we natuurlijk veel moois te zien. Duimen dat we aardig weer treffen!


De zon staat al weer zo laag dat een zonnige opname van de Westerheide er niet meer in zit


maar de mooie avondlucht maakt een hoop goed

toch wel fijn, die extra "landschapscamera"


Oeps, de zon gaat al bijna onder



Levert een prachtig plaatje op, maar dat betekent dat ik in het bijna donker door het bos terug moet fietsen, volgende keer beter op de tijd letten, maar als je zo lekker bezig bent, tja, dan vergeet je de tijd.....


Slotwoordje:
Deze foto's, en die uit het vorige logje, zijn dus de eerste resultaten met de nieuwe lenzen, niet verkeerd vind ik, en ze zijn n.b. gemaakt op vrijdag de dertiende....
Ik ben er blij mee!
Het gewicht van de tele is nog even een minpuntje, maar ja, dat wist ik van te voren, ik moet maar spierballen gaan kweken!
Eind deze week weer even vakantie, twee weken de tijd om lekker door te oefenen, ik verheug me erop!

15 opmerkingen:

  1. Hoi Loes,
    Fijn dat je nieuwe spullen je zo goed bevallen! Je tweede foto van de ree vind ik erg mooi, dat licht is zo mooi! En je weidse landschapsfoto met alleen dat ene boompje vind ik ook erg geslaagd, dat minimalisme, daar hou ik wel van!

    Fijne zondag verder!
    Groetjes,Miranda

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Gefeliciteerd met je nieuwe speeltje, dat zal de natuur letterlijk nog een heel stuk dichterbij brengen....
    Zo'n telezoom moet erg prettig zijn, nooit meer lenzen wisselen, yay!
    Veel plezier ermee en de resultaten tot dusver zijn veel belovend...

    Groet,
    Roeselien

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Geweldig om te lezen. En mocht je twijfelen over "opschepperigheid" echt niet Loes! Je bent gewoon enthousiast. De liefde voor natuur en fotografie proef je gewoon in alles wat je vastlegt. Groet MIR

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hoi Loes

    Alleen maar fijn als je zo enthousiast bent, dus niks opschepperig....Ik waardeer het alleen maar.....gewoon zo doorgaan je fotowerk is altijd heerlijk om te bekijken.

    groetjes, Joop

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Het gaat je al goed af Loes met je nieuwe speeltje en ja een zware telelens is effe wennen hoor doe maar veel oefeningen met je armen ha ha
    de foto's zijn mooi en wat een mooi gebied is het daar de Heide
    Fijne dag verder groetjes Janny

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hoi loes
    je foto's zien er weer goed uit.
    Je bent lekke enthousiast en een doorzetter om iets te leren
    Dat vind ik zo super van je niet veel vrouwen hebben dat.
    groetjes Herman versteeg.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. je gaat super met je nieuwe lensjes..je bent gewoon super enthousiast en een trotse fotograaf en dat moet kunnen hoor..Je foto's zijn prachtig genomen en zou zo zeggen, ga zo door. Toevallig vroeg Joop gisteren hoe ver de hei is..hopelijk heeft hij nu je foto gezien dat het er an komt..
    Geniet van je nieuwe spullen en in je vakantie veel naar de sportschool ;-)
    Groetjes Von

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Niks mis met vertellen over je spullen, het resultaat is te zien. Je geeft aan dat je op 400mm niet altijd scherp kunt schieten, dus neem ik aan dat er geen IS op de lens zit?
    Blijft toch moeilijk want een millimeter bewegen op 400mm is al gauw een meter beweging op het onderwerp.

    Kwestie van wennen denk ik en dan gaat het zeker lukken zoals je wilt.
    Ik vind de composities van je landschap foto's ook steeds beter geworden. Die van gisteren waren top. Mooi gebruik van de bomen en andere zaken op de voorgrond om diepte in de foto te brengen.
    We kijken weer uit naar de volgende serie!

    Groet,
    Peter en Janny

    BeantwoordenVerwijderen
  9. 70/400 ja een zware jongen zoveel is zeker maar je kan er supermooi werk mee schieten, deze serie is in ieder geval ook erg mooi.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Hoi Loes
    Ja..Leuk :) ...AWD mensen naar het Spanderswoud..En mensen uit de omgeving Spanderswoud naar het AWD..
    Wat hebben jullie daar ook een geweldig gebied...En ik zou zeker een stukje meepikken van het Spanderswoud...Als je Vrijdag met Ghita de Heidewandeling gaat doen.
    Wat is het daar mooi..En de Reeën zijn er lekker relaxt.
    Ik had al eens prachtfoto's gezien van jou...gewoon naar je werk...Van al die reeën.
    Nu het is wat dat betreft een paradijs om reeën op de foto te krijgen.
    Je foto's zijn weer geweldig..Zowel de dieren als de bloemen...Of de landschappen.

    ....En opschepperig..Nooit iets van gemerkt..
    Nee..Gewoon een vrouw die er voor gaat!..

    Gr Henk...En een Top Vrijdag gewenst..

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Prachtig speelgoed, en zeker zo prachtige foto's maak je er mee. Hoezo opscheppen? Mooi is mooi toch?
    Groetjes jacqie

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Hoi Loes,

    Je kan toch al goed overweg met je nieuwe speeltje. Ik vind die macro's met zo'n egale achtergrond geweldig. (juist met dat plukje spinnerag). De hei begint al te kleuren, mooi. We gaan er vrijdag een heerlijke fotografie dag van maken (het wordt gewoon goed weer...)

    groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Je hebt er mooi speelgoed bij Loes.....
    Je fotos zijn mooi.
    Wij gaan donderdag aan het kanaal zitten om de sail te beleven.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Het is machtig speelgoed Ik ben in het bezit van de Tamron 200-500mm.Het is gewoon mijn maatje haha.Je foto's zijn fantastisch om naar te kijken.
    Groetjes Petra

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Hoi Loes,
    Dat zijn veelbelovende plaatjes van kleine bloemetjes en beestjes.
    Het gaat je al best goed af met je nieuwe lens.
    Veel plezier morgen op de hei met Githa, de weerberichten zijn goed voor mooie foto`s.
    Groetjes Greet

    BeantwoordenVerwijderen