De mooie natuur daagt mij uit om te fotograferen, de wens om goed te leren fotograferen daagt me uit om er steeds vaker
op uit te gaan om te oefenen.
Een heerlijke wisselwerking dus, waaraan ik veel plezier beleef.
Op deze site doe ik verslag van mijn pogingen om wat ik zie zo mooi mogelijk vast te leggen.
Bedankt voor je bezoekje, en mocht je een reactie achter willen laten, dan stel ik dat erg op prijs.

Klik op een foto voor een presentatie in groter formaat en hogere kwaliteit!


woensdag 24 maart 2010

De Vos in de hoofdrol !!

Op deze prachtige warme woensdag heb ik vrij genomen, en sta ik om half 10 in de Amsterdamse Waterleiding Duinen, om daar tot 5 uur rond te struinen.....

Op de diverse sites is de vos weer frequent in beeld en ik hoop ook op die kans.......
Het liefst natuurlijk het vossenpaar, maar dat durf ik niet te verwachten.



Ik kom een fotografe tegen die dezelfde "vossenmissie" heeft, en we besluiten samen op zoek te gaan. En jawel, we treffen het vrouwtje!!! En omdat ik zóveel foto's heb gemaakt wijd ik dit hele blogje aan de vos

Het is het vosje dat je zo heel onbevangen benadert

en die helaas bijna altijd de oogjes dichtknijpt

Even lekker krabben


Ha, ze heeft de ogen open!


Normaal gesproken heb je de telelens nodig om een wild dier een beetje close in beeld te krijgen

Vandaag is dat geheel tegengesteld, met de telelens op de camera lukt het vaak niet omdat ze te dichtbij komt!

Gelukkig gaat ze af en toe iets verder van ons vandaan

en dan kan ik haar van kop tot staart in beeld krijgen
-
Heerlijk, ze gaat voor ons poseren

en lijkt een dutje te gaan doen?


Nee, ze komt weer naderbij

We hopen ook het mannetje te zien te krijgen, maar nee, dat gaat niet gebeuren

Maar ook zonder het mannetje ben ik al héél dik tevreden!

Ik wilde eigenlijk niet meer dan 10 foto's plaatsen

maar het zijn er toch weer meer geworden....

Slotwoordje:
Ik hoorde het verhaal, dat drie jonge vossenzusjes hun moeder vroegtijdig verloren.
De boswachters ontfermden zich over de jonge dieren, waardoor ze het konden overleven.
En hierdoor zijn de vossen zo gewend aan de mensen.
Eentje houdt zich op bij de schuilhut, een andere bij de Duizendmeterweg, en dit zou het derde zusje kunnen zijn.
Ik heb besloten dat ik dit verhaal wil geloven, dat komt me namelijk veel mooier over dan de versie dat de dieren door fotografen met lekkers worden gelokt en dat ze daardoor zo tam zijn.

10 opmerkingen:

  1. Oooh Loes, wat geweldig dat je vandaag deze vos hebt mogen ontmoeten! Wat een geluk dat je vrij kon nemen, helaas kan ik dat niet zo makkelijk met mijn werk, anders had ik het ook gedaan ;-)

    Heel mooie foto's hoor van deze vos en wie weet is het verhaal wel waar over de drie zusjes ...

    Groetjes,Miranda

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Loes dit is echt een prachtig log
    En dit verhaal is toch wel mooier dan het gedoe over tasjesvosjes
    Maaaaaar waarom wilde die ene jouw tas dan toch hebben een tijdje geleden ???

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoi Loes
    Ja ik herken dat...Je wilt ze het liefst allemaal plaatsen..:) Het is ook zo'n geweldig moment.
    De ontmoeting met de Vos!!
    Ja...Prachtige foto's Loes..En dan nog eentje met zijn bek open.
    Dat was dus een Superdag..Heerlijk hoor!
    Gr Henk

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hoi Loes, Ik herken de jongedame :-)
    Ze is erg prettig in de omgang en gaat rustig bij je liggen als je rustig gaat zitten.
    De foto's zijn top Loes, leuk dat ze tevoorschijn is gekomen!
    Het blijft mooi om vlak bij zo'n "wilde" vos te kunnen komen.

    Wel hoop ik dat niet al teveel mensen haar weten te vinden. Wij maken alleen foto's, maar ze is wel een heel erg makkelijk prooi voor een stroper die misschien onze blogs bekijkt.

    Groetjes,
    Peter en Janny

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Peter en Janny,
    Ik heb dit keer ook bewust niet aangegeven waar ik de vos heb ontmoet.
    Groet, Loes

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Jeetje moet je daar echt om denken
    Wat erg .......stropers
    Joh ik dacht dat dat ras uitgestorven was.
    Van de week liepen we in het duin en haalden even herinneringen op aan onze schooltijd
    Wij werden dus echt op de gevaren van de zee maar ook voor klemmen en stroppen in de duinen gewaarschuwd.Nooit van het pad af en altijd goed uitkijken waar je de voeten neerzet.
    En in mn naiviteit dacht ik dus dat die tijd voorbij was.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Oh Loes, wat een schitterende foto's, er zitten echt juweeltjes tussen. Wat ontzettend gaaf dat je dit mooie vossen vrouwtje tegenkwam en dat je haar zo mooi kon fotograferen.En wat een mooi licht, de vacht ziet er prachtig roodbruin uit in het zonnetje.
    Echt een mooie serie, waar je heel blij mee kan zijn, en ik denk ook met de ontmoeting zelf, dat blijft toch een bijzondere ervaring.

    Ik ben nu snipverkouden, dus morgen sla ik over, maar ik noop volgende week weer te kunnen, en dat gaat een lange wandeling worden want ik wil zo'n beetje van de Zilk tot aan Zwandvoort (schapen met jongen, 70 bunders, witteveld, duizendmeterweg, aalscholverkolonie)bekijken.
    groetjes,
    Ghita

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Geweldig Loes
    de rugtas vos het zijn pracht beesten.
    groetjes Herman versteeg.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Fraaie foto's.
    Liefst zou je willen dat alle wilde dieren een poosje zo mooi voor ons als fotograaf poseren, waarna ze gewoon weer verder gaan met hun wilde leven.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Super mooie foto's! Ik ben tot nu toe alleen een paartje tegen gekomen in de Oase, hoop elke keer weer een vos te zien :-)
    Prachtig hoor!

    BeantwoordenVerwijderen