De mooie natuur daagt mij uit om te fotograferen, de wens om goed te leren fotograferen daagt me uit om er steeds vaker
op uit te gaan om te oefenen.
Een heerlijke wisselwerking dus, waaraan ik veel plezier beleef.
Op deze site doe ik verslag van mijn pogingen om wat ik zie zo mooi mogelijk vast te leggen.
Bedankt voor je bezoekje, en mocht je een reactie achter willen laten, dan stel ik dat erg op prijs.

Klik op een foto voor een presentatie in groter formaat en hogere kwaliteit!


zondag 24 januari 2010

"Aan het experimenteren" December 2009 Damherten in de sneeuw

Het is 24 december, en er ligt nog steeds sneeuw in de AWD.

Vandaag ga ik voor de hertjes, en ik tref er meerdere.
Van de wijs gebracht door de voorgeprogrammeerde instelling sneeuw met zijn extra lichtcompensatie van 1.0 denk ik nog steeds dat je moet overbelichten bij sneeuw.
Ik weet dat je dat kunt met de juiste combinatie van diafragma en sluitertijd, maar dat is me nog veel te moeilijk, dus in de P-stand (min of meer automatisch) zet ik de belichtingscompensatie op 1 stapje: 0,3. Als ik deze foto's zie realiseer ik me dat geen goede optie is, wéér is alles erg licht


Deze hinde kijkt me nieuwsgierig aan en komt in het teveel aan licht nog wel "zonnig"over


Ik heb vandaag de scherpstelling van de camera op Selectable zone (instelbare doelen) gezet, dus ik neem bewust de dieren links of rechts in beeld, en plaats dus daar de kaders voor de scherpstelling


Een spitser op het Vinkenveld



Even verderop dit prachtige lichte mannetje, ik heb hem hier al vaker gezien

Hij gaat er statig vandoor



maar blijft dan nog lang naar mij kijken, en ik kijk met genoegen naar hem!

De overbelichting blijft erg jammer, en het verschil in kleur en belichting van opnames die op vrijwel dezelfde plaats en dezelfde tijd zijn genomen blijft me verbazen. Hier is ook met beeldbewerking niets meer aan te redden


Deze drie mannetjes liggen daar heel rustig, en ze vinden het prima dat ik in de buurt kom

Net voor ik de AWD verlaat kan ik nog, bij de uitgang Zandvoortselaan, dit mannetje van dichtbij vastleggen


De missie van vandaag "herten in sneeuw" is niet geslaagd. Dat ligt niet aan de damherten, die lieten zich regelmatig zien, het ligt ook niet aan de camera, ik moet de fouten bij mezelf zoeken....




Geen opmerkingen:

Een reactie posten